Hoeveel en welk merk van ram + settings?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Oorworm

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2001
Hoi

Ik heb een vraag ivm RAM geheugen:

Momenteel heb ik 1gb Twinmos DDR400 ram (kit van 2 * 512mb).
Om deftiger te kunnen gamen (WoW), op Vista te werken, Photoshop, dreamweaver, ...zou ik graag RAM bijsteken op mijn Asus A8V deluxe moederbord.

Ik dacht aan minimum 2gb in totaal, maar wat raden jullie eigenlijk aan?
Is 3 en 4gb teveel en vertraagd dit het systeem of zal het systeem nog beter werken?

En dan is er ook nog het verschil in RAM.
Merk of geen merk en welke zijn dan goed?
Welke ramsettings zijn de belangrijkste en merk je echt een verschil tussen ram met CL3 of CL2?

Alvast bedankt!

Greetz
Oor

Het is algemeen bewezen dat, voor het ogenblikj meer dan 2 Gb weinig performance-winst opleverd, mar wel veel geld kost, dus ik zou om te beginnen voor 2 Gb gaan. Teneinde de systeperformace en stabilitiet maximaal te houden is het het beste hetzelfde type geheugen te plaatsen als er nu inzit, dus 2x512 Twinmos ...
Wat je ook komt voorhebben als je 4 geheugenbanken bezet (zoals in jou geval), is, dat bij bepaalrde moederborden de geheugensnelheid naar beneden gedraaid wordt van 400 naar 333, dit dien je eens na te gazan in de manualm van je mobo. Een andere mogelijkheid is 2 nieuwe latten van 1Gb, en die latten van 512 Mb verpatsen, dit lijikt me het beste. Ook niet alle mobo's ondersteunen 4 latten dubbelzijdig geheugen, terug, manual en bekijk het huidige geheugen eens.

Jan

Bedankt voor je reactie...

Ik heb alles even opgezocht.
4 x DIMM kan tem 4GB. Ik denk dat 2 x 1024mb Twinmos ram erbij steken de beste/goedkoopste oplossing zal zijn...
Speelt het een rol als m'n huidige twinmos CL2.5 heeft en de eventuele nieuwe Twinmossen CL3? Zal dit werken en/of de prestaties merkbaar beïnvloeden?

Je kunt op die manier werken, het geheugen zal geklokt worden met een cl 3, wat niet echt merkbaar zal zijn in de prestaties, en als het systeem onstabiel blijkt te zijn kan je nog altijd die 2 x 512 eruit gooien. Het enige risico dat je nog hebt is, zoals ik eerder zei, dat het geheugen op 333 zal draaien i. p. v. op 400Mhz, hangt van het geheugen, het mobo en de processor af (AMD heeft 90 % kans om terug te klokken op 333 Mhz, want AMD haat 4 bezette geheugenbanken).

Jan

Het enige risico dat je nog hebt is, zoals ik eerder zei, dat het geheugen op 333 zal draaien i. p. v. op 400Mhz, hangt van het geheugen, het mobo en de processor af (AMD heeft 90 % kans om terug te klokken op 333 Mhz, want AMD haat 4 bezette geheugenbanken).

Is dat dan niet manueel te verhelpen in de Bios?

Nee, als de processor het geheugen terugschakelt naar 333, en je corrigeert in het bios terug naar 400 zal het systeem zeer onstabiel worden, als het al opstart.

Jan

De AMD's socket 939 heeft een 128bit 200MHz memory controller met een max. aansturing voor 8 rijen=4 geheugensloten / 512Mbit / 4GB (4 x 1GB doublesided PC3200).

En dat werkt gewoon, hoor, daar heeft een AMD helemaal geen moeite mee, je moet er alleen geen singlesided van 1 gig. in proppen.

Toch blijf ik erbij, zeker met de Nvidia-chipset moet je oppassen welk geheugen je gebruiikt. Deze ondersteund geen 4 banken met dubbelsided geheugen. Ook de AMD is kieskeurig op dit gebied, slechts enekel types geheugen zullen probleemloos werken op 400Mhz.

Jan

Sorry hoor, maar hoe kom je nu aan die wijsheid?, een nVidia chipset? welk type?
Je kunt het gewoon allemaal nalezen op de BalusC site.

En bij een AMD64 wordt er niet eens een nVidia geheugencontroller in de northbridge gebruikt, die zit namelijk in de processor.

Ik vind alleen dat je iets kunt vermelden als je gewoon weet, en niet zomaar wat roepen door persoonlijke ervaringen.

En over AMD64, dan staat de geteste merken gewoon bij het moederbord, en dat er vele, en vaak willen andere er ook probleemloos op werken.

Laat ons er niet verder over discusiëren. Ik raad Oorworm sterk aan de QVL te raadplegen in zijn manual of op internet. Het betreft een moederbord met Via-chipset, en de QVL spreekt boekdelen. Ik heb je gewaarschuwd.

Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan