Hoeveel is extra rekenkracht waard?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Teulings

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2010
Beste computerdeskundigen,

Ik heb interesse in twee CPU's:
Intel Core 2 Duo E8400 @ 3,00 GHz, 6MB L2 Cache, 1333 MHz Bus, LGA775 socket
Intel Core 2 Duo E8600 @ 3,33 GHz, 6MB L2 Cache, 1333 MHz Bus, LGA775 socket

Prijsverschil bedraagt ong. € 130,-. Zijn de prestaties dit prijsverschil waard? Voor- en tegenargumenten zijn zeer welkom.

NB: dit systeem zal voornamelijk gebruikt worden voor recente en wat oudere games.

Vertel eerst eens hoe de rest van het systeem eruit ziet of zal gaan zien.
Voor games is juist met name ook de videokaart van groot belang

Goedemiddag,

Persoonlijk zou ik geen €130 betalen voor de 0,33 ghz dat geld zou ik zoals Mr music ook al melde in een betere videokaart steken of je moet al een hele goede videokaart op het oog hebben.

Beste mrmusic,

Bedankt voor je reactie. Het systeem zoals ik in gedachten had:

MB: Asus P5E3 Pro, iX48 chipset, LGA775 socket
Ondersteunt o.a. 1333 Mhz FSB, 4 GB DDR3 RAM @ 1333 MHz.

RAM: Kingston 4 GB DDR3, CL9, 1333 Mhz (2 modules van 2 GB)
Als OS ga ik XP (32-bit) gebruiken. Ik weet dat XP max. 3,2 GB ondersteunt.

GPU: ATI Radeon HD5770, 1 GB GDDR5
DirectX 11, OpenGL 3.2, uitstekende prestaties voor een zeer redelijke prijs.

En verder: flinke voeding, koeling, DVD-rom, geluidskaart, HD, enz.

Wat betreft games speel ik veel FPS (GPU intensief), maar ook RTS (CPU intensief).

Waarom bij een nieuw aan te schaffen systeem nog kiezen voor het Socket 775 platform, terwijl de Intel 17 en i5 processors er al een tijdje zijn?

Sneller, beter en meer toekomst gericht.
En met name de i5 serie zeer goede prijs/kwaliteit verhouding

Beste mrmusic,

Waarom op dit moment wel s775, en niet het i5 / i7:

i5 en i7 CPU's zijn quad-core processors. Windows XP (32-bit) ondersteunt geen quad-core. Ik wil echter XP op deze pc, vandaar een duo-core.

Quad-core is ongetwijfeld de (nabije) toekomst, maar wordt nauwelijks tot niet ondersteunt door de wat oudere games. En aangezien ik er daar nog zo'n 40 van heb liggen :D ...

Ah,... nostalgie! Van tijd tot tijd heb ik zin in een spelletje Red Alert 2, FarCry of Half-Life 1. Uiteraard maakt het dan niets uit of er een 3,00 of 3,33 CPU draait. Maar ik zou óók bijv. Stalker op max. willen draaien.

Met andere woorden: dit is een soort van overgangs-pc (als het beestje maar een naam heeft :o).

Sinds wanneer ondersteunt Win XP geen Quad Core dan?????

mrmusic:

Ja, je hebt gelijk. XP ondersteunt inderdaad Duo/Quad. Effectief gebruik is echter óók afhankelijk van de applicaties die gebruikt worden.

Verder wordt op verschillende fora geadviseerd:
Gaming: Duo Core
Foto/video bewerking: Quad Core

Tenslotte ben ik nog niet overtuigd over de combinatie van XP met i5 / i7. Neem bijv. de i7 920:
De cores draaien maar op 2,66 GHz. Met het oog op de werkwijze van XP, is dit zelfs een stap terug t.o.v. de 3,00 GHz van de E8400. Ook 1333 MHz RAM wordt niet ondersteund.

Maar on-topic: mag ik concluderen dat je het prijsverschil voor een dergelijke (kleine?) prestatiewinst niet waard vindt?

Ik PERSOONLIJK vind het het prijsverschil niet waard en zou voor een nieuwe pc nooit meer Socket 775 nemen.

Maar nogmaals, dat is mijn idee.

En die aanbevelingen voor QuadCore en DuoCore komen uit het Socket 775 tijdperk........

Hoi,

Ik ben het met mr music eens heb je deze al eens gezien en dan de I7 920 2,67 of de I5 750 2,60 dan wordt het idee misschien anders

Laatst bewerkt:
mrmusic,

Bedankt voor je hulp. Ik dacht dat ik zeker van mijn zaak was, maar je hebt me flink aan het twijfelen gebracht.

Dat worden weer slapeloze nachten en hoofdpijn van het nadenken.

Groeten!

Edit: en Modag, bedankt dat je me op de benchmark resultaten hebt gewezen. Deze liegen er niet om, ik heb 't licht gezien.

Laatst bewerkt:
mrmusic,

Bedankt voor je hulp. Ik dacht dat ik zeker van mijn zaak was, maar je hebt me flink aan het twijfelen gebracht.

Dat worden weer slapeloze nachten en hoofdpijn van het nadenken.

Groeten!

De tabel van Modag zegt toch genoeg lijkt me zo....

Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt hoor.

het gaat bij processors niet alleen maar om het aantal Ghz...

Even terug in de tijd als voorbeeld:

Een Pentium 4 met 1,8Ghz is vele malen sneller als een Celeron met 2,4Ghz

Graag gedaan, en ik weet het is een ideale toestand z;n benchmark maar het zegt wel een hoop succes bij het nadenken:thumb::thumb:
en anders even hier hulp vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan