Hoeveel partities in schijf 120gb??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zpidey

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2003
Hallo allen,

Ik heb een pentium 4 1,4ghz systeem met 265ram, nu heb ik een nieuwe harde schijf gekocht omdat de oude stuk was. nu heb ik wel eens gehoord dat je een schijf voor betere prestaties van je systeem beter in partities kun delen. Mijn nieuwe schijf is 120gb. Nu is mijn vraag: Hoeveel partities adviseren jullie??

Alvast bedankt!

Zpidey

zelf heb ik mijn 120 gb schijf in 4 partities verdeeld.

C: 10 gb windows + software
D: 10 gb backup
E: 10 gb opslag photoshop / rommelschijf
F : restant ± 87 gb downloads.

De vraag is eerder, hoeveel wil je er?

Denk bijvoorbeeld aan een aparte schijf voor games, download, besturingssysteem, muziek etc..

De een kan genoeg hebben aan 2 partities, de ander wil er 5 of nog meer.

De kunst is wel om altijd proberen je partities zodanig in te delen dat bijvoorbeeld op je gamespartitie ook daadwerkelijk enkelt games opsta. Let er dus op bij het installeren dat je dan ook die partitie aangeeft.

Ik zelf zou er rond de 4 a 5 maken.
bijvoorbeeld
c windows
d muziek
e games
f downloads
g backup

succes

Is 10gb niet wat weinig voor windows+software? sommige spellen zijn al 1,5gb :) ik maak mijn software partitie dan wel iets van 25 ofzo
en dan 1 fotoshop schijf, lijkt me idd ook wel handig!(5gieg ofzo) en dan de rest downloads ofzo..
thanks voor je antwoord!

Zpidey

Geplaatst door Zpidey
Is 10gb niet wat weinig voor windows+software? sommige spellen zijn al 1,5gb :) ik maak mijn software partitie dan wel iets van 25 ofzo
en dan 1 fotoshop schijf, lijkt me idd ook wel handig!(5gieg ofzo) en dan de rest downloads ofzo..
thanks voor je antwoord!

Zpidey

ik zeg express ook windows + software en daar versta in inderdaad geen games onder.
speel ze niet dus ook geen partitie voor.
maar ben je een gamer dan is een partitie van zeg 25 Gb geen overbodige luxe gezien de grote van sommige games.
zeker geen games tussen windows enz installeren althans zou ik niet doen.
als je bv de games op D zou zetten en je moet onverhoopt windows opnieuw installeren volstaat ff setup van de game draaien weer en behoud je evt saved games ;)

Ik heb maar 20 gb mar jah ook geen breedband verbinding dus zo snel komt ie niet vol ;)

ik heb nu :

Windhoos 98 + veel gebruikte progjes
Programma's die ik minder vaak gebruik
Games
Temp + backup en dingen die je toch niet snel hoeft te laden
Grafische + textures + progjes + moddellen en plugins en zo.
Wndhoos 2000 pro (nfts) de enige nfts schijf dus hier gaan de belangerijke dingen op.

Muziek heb ik gewoon in my shared folder op d:\ gezet daarheb je toch geen aparte schijf voor nodig? Zo start mijn computer het snelst op plus dat de meest gebruikte progjes snel opstarten en ik alles redelijk geordert heb.

Als je veel download zou je der ook nog wel een divx enzo hardeshcijf (partie dan ;)) bij kunnen zetten maar jah zonder breedband gaat het downloaden een stuk moeilijker :(

Geplaatst door tazman

ik zeg express ook windows + software en daar versta in inderdaad geen games onder.
speel ze niet dus ook geen partitie voor.
maar ben je een gamer dan is een partitie van zeg 25 Gb geen overbodige luxe gezien de grote van sommige games.
zeker geen games tussen windows enz installeren althans zou ik niet doen.
als je bv de games op D zou zetten en je moet onverhoopt windows opnieuw installeren volstaat ff setup van de game draaien weer en behoud je evt saved games ;)

heb je gelijk in ja!
dus dat word
-20gb voor windows+software
-20gb games
-10gb muziek
-5gb photoshop files
-65gb films ea downloads

bedankt iedereen!

Geplaatst door Dolfhin
Ik heb maar 20 gb mar jah ook geen breedband verbinding dus zo snel komt ie niet vol ;)

ik heb nu :

Windhoos 98 + veel gebruikte progjes
Programma's die ik minder vaak gebruik
Games
Temp + backup en dingen die je toch niet snel hoeft te laden
Grafische + textures + progjes + moddellen en plugins en zo.
Wndhoos 2000 pro (nfts) de enige nfts schijf dus hier gaan de belangerijke dingen op.

Muziek heb ik gewoon in my shared folder op d:\ gezet daarheb je toch geen aparte schijf voor nodig? Zo start mijn computer het snelst op plus dat de meest gebruikte progjes snel opstarten en ik alles redelijk geordert heb.

Als je veel download zou je der ook nog wel een divx enzo hardeshcijf (partie dan ;)) bij kunnen zetten maar jah zonder breedband gaat het downloaden een stuk moeilijker :(

die downloads schijf neem ik dus maar wel omdat ik sinds kort wel breedband heb.. zal alleen wel ff duren voordat ik die vol heb :D

thnx!

Geplaatst door Zpidey

die downloads schijf neem ik dus maar wel omdat ik sinds kort wel breedband heb.. zal alleen wel ff duren voordat ik die vol heb :D

thnx!

Ik ben jaloers :(
Btw mss nog niet zo'n gek idee om een aparte partie te maken voor downloads dan kun je alle p2p progje naar dezelfde schijf laten verwijzen. Mijn downloads van shareaza staan nu dus niet op kazaa of winmx :(.
Heb je meteen de downloads van je browser op de p2p progjes ;)

ikke 60 gig tot mijn beschikking hebben
kep 3 partities:
1. Windows + software, capaciteit: 11 gig, 7 gig over
2. Spellen, capaciteit: 17 gig, 9 gig over
3. Alles van internet, capaciteit: 31 gig, nog 2 gig over:D

voor back-up formatteer ik me d-schijf in dos en kopieer ik daar wel alles heen...no prob voor mij :thumb:

Geplaatst door Zpidey
Is 10gb niet wat weinig voor windows+software? sommige spellen zijn al 1,5gb :)
Ik gebruik voor Win 2000/xp partitie's ± 3 á 4gb aan schijfruimte.
De rest deel ik in naar het gebruik van de pc door de eigenaar.
Spellen zet ik juist op een aparte partitie.
Vaak werken spellen namelijk gewoon, na een her/schone-install van Windows.
Veel programma's(kleine) werken ook nog daarna.
Het hangt idd van de gebruiker af hoe je de partitie's in gaat delen.

Hier de indeling van mijn ruimte(180gb) om je een idee te geven;
  • C: (WIN2000) 3,9gb
  • D: (PROGRAMS) 25gb
  • E: (GAMES) 25gb
  • F: (DIVX) 25gb
  • G: (DIVERSE) 19gb
  • H: (DIVERSE 2) 19gb
  • I: (MP3) 29gb
  • J: (DOWNLOADS) 29gb
  • =Totaal ±171gb ruimte (180gb hardware)
De D-schijf gebruikt ik voor programma's.
Dit doe ik om de Windows-schijf zo klein mogelijk te houden.
De programma's die ik het meest gebruik komen op de Windows-schijf.
(Nero, antivirus-scanner, enz..)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan