Het eerste deel van je vraag (van de afbeelding) zal helaas niet lukken; als je een keuzelijst wilt beperken op basis van een aantal ingetypte letters, doe je dat op basis van drie manieren:
1. de ingetypte letters staan aan het begin van de zoektekst
2. de ingetypte letters staan op een willekeurige plaats in de zoektekst.
3. De ingetypte tekst is volledig identiek met de zoektekst.
Een paar voorbeelden:
In de lijst staan de woorden
Alkmaar
Alkmaarderhout
Alkmaardermeer
Haarlem
Optie 1:
Ik typ in: alk; ik vind: Alkmaar,Alkmaarderhout, Alkmaardermeer.
Optie 2:
Ik typ in: aar; ik vind: Alkmaar,Alkmaarderhout, Alkmaardermeer,Haarlem.
Optie 3:
Ik typ in: alk; ik vind: niks
Ik typ in: alkmaar; ik vind: Alkmaar
Oftewel: bij optie 1 zoekt Access naar de beginletters die je intypt, en laat vervolgens alles zien wat daaraan voldoet. Bij optie 2 wordt gekeken of de letter(combinatie) voorkomt ergens in de tekst. Maakt niet uit op welke plek. Bij optie 3 moet de volledige zoektekst overeenkomen met de volledige tekst in de zoeklijst.
Ik hoop dat nu duidelijk is dat de vraag een onmogelijke is; door op een deel van de beginletters van de lijst te zoeken, vind je per definitie alle begriipen die met die letters beginnen. Optie 3 (de volledige tekst intypen) is niet heel erg gebruiksvriendelijk, omdat je dan van de gebruiker verwacht wat de exacte omschrijving is die in de lijst voorkomt. En je wilt juist dat de gebruiker met een paar letters een bruikbare zoeklijst krijgt.
Je hebt overigens zelf al een subformulier gemaakt op basis van de keuzelijst Omschrijving; het subformulier voor de keuzelijst Woorden werkt ongeveer op dezelfde manier. Volgens mij moet je daar wel uit kunnen komen...