Hoeveel ruimte vraagt W10 op een lege partitie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pimpernel

Verenigingslid
Lid geworden
19 jan 2002
Als gebruiker van W7U wil ik W10 plaatsen op het ongebruikte deel van de SSD ter grootte van 48 Gb. Op het gebruikte deel met alleen W7U is nog 79 Gb over.
Vraag: is deze 48 Gb voorlopig voldoende of moet er eerst geschoven gaan worden? En kan dit nu nog als de upgrade al binnen is maar nog niet uitgevoerd?

Bij voorbaat mijn dank,

Pimpernel.

48GB is ruim voldoende voor een schone instal voor windows 10.
Maar veel te weinig als je ook je software daarop installeerd.
Je kan zowel vooraf als achteraf de partitiegrootte aanpassen.
Persoonlijk had ik die ssd van 120GB als een partitie gehouden.

Bedankt, beste Jackall, voor de snelle reactie met de uiterst nuttige informatie.
De SSD is geen 120 Gb maar 250 Gb.
De onbenutte ruimte had ik ooit gereserveerd voor een reserve XP, waar ik nooit aan toegekomen ben.
De opzet is om voorlopig ook alleen maar te 'ruiken' aan W10 middels een duo-boot, die dan ook geïnstalleerd zal worden als er gekozen wordt om W10 naast W7U te zetten.
Is mijn informatie goed en heb je hiervoor evt. nog een tip?

Pimpernel.

Laatst bewerkt:
Dan blijft mijn antwoord wel staan, 48GB is genoeg om te kunnen installen, windows vraagt minimaal 43GB aan instalruimte op de disk(zoveel neemt windows niet in beslag hoor als de instal klaar is).
Partitie waar win10 op komt zou ik wel vergroten als je het als testruimte wilt hebben, later kan je als nog spelen met alle beschikbare partities.
120GB maakte ik op omdat je slechts 2 waarden had opgegeven.

@pimpernel : als jij alleen maar wil 'ruiken' aan 10 zonder te weten of je het wil houden, dan zou ik het in jouw geval heel anders aanpakken.
Ik zou ervoor kiezen om het simpel (en dús veilig) te houden. Ik heb al te vaak mee mogen maken (zelf, of in mijn nabijheid) dat van dualboots, gevolgd, voorafgegaan of vergezeld van partitiegrootteverandering, (soms onherstelbare) ellende kwam.

Maak van je huidige (goed werkende?) W7U middels Windows backup maken een systeemkopie van de C schijf (op een externe harddisk).

Vervolgens pas je de upgrade naar 10 toe en bekijkt (enkele weken of enkele maanden) of het bevalt. Ja? Mooi, dan ben je klaar.
Nee? Dan zet je de gemaakte systeemkopie (mirror) van W7U terug en alles ik weer zoals het nu is. Bijkomend voordeel is dat je zelfs na 3 jaar nog terug kan naar W7U als je daar de behoefte toe zou voelen, mits je natuurlijk de image goed bewaart.

E.e.a. vanzelfsprekend zonder je eigen brieven / spreadsheets, foto's etc. etc. die ja ná de migratie op C plaatst. Daar moet je dus even (tijdelijk) een kopietje van maken naar een extern medium zodat je de W7U met je eigen gemaakte brieven / foto's whatever kunt bijwerken als je zou besluiten terug te keren naar W7U.

Laatst bewerkt:
Sorry, beste gast0225, ik heb geen melding gekregen van jouw zeer practische tips, vandaar dat ik niet meer gereageerd heb. Bij deze dus herstel en excuus.
De hele upgrade naar W10 mislukte jammerlijk: na 14 uur downloaden stond er 's morgens iets op dat na uitvoering nog eens 6 uur kachelen kostte zonder dat er iets leek te gebeuren. Spuugzat heb ik hierna alles verwijderd.
Het lijkt me simpelweg beter om een nieuwe laptop te kopen, aangepast en wel waarmee ik een tweede reservetoegang tot Internet zou krijgen. Lijkt mij handiger.
Het gebruik van een dualboot leek me overigens wel een uitdaging. In het Stenen Tijdperk van DOS en W3.1 had ik er ook eentje gemaakt en dat beviel goed. Vandaar.
Nogmaals beiden mijn dank en ga door met jullie goede tips.

Pimpernel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan