hoeveel stroom gebruikt een computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

kompas

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2002
Hoi,

Mijn voeding is 360 watt
mijn proc is een AMD 3000+

Hoeveel zou een computer nou gebruiken aan stroom?

Ik heb eigenlijk geen idee!!!

THNX
Kompas

Alleen je PC gebruikt dus max. 360 Watt per uur !
Daarbij komt nog de randapparatuur zoals beeldscherm printer enz.

Jan

Nee. Dat gebruikt ie heel zelden. Alleen als je een zwaare game aan het draaien bent wil die er wel eens overheen gaan. Over het algemeen gebruikt ie een watt of 100 a 110. Het gaat me meer om de kosten enzo.

THNX

Geplaatst door JJB
Alleen je PC gebruikt dus max. 360 Watt per uur !
Inderdaad op vol vermogen, maar dit is niet wat een pc constant verbruikt.:)

Een computer die dag en nacht aanstaat verbruikt natuurlijk stroom, maar een goedgebruikte server zorgt gelukkig niet voor een torenhoge elektriciteitsrekening. Ieder modern besturingssysteem en alle moderne harde hardware bevat tal van energiebesparingtechnieken.

Een processor verbruikt bijvoorbeeld veel minder stroom wanneer deze niets doet (‘idle cycles’ draait), dan wanneer deze onder volle belasting aan het rekenen is. Een continu belaste server verbruikt tussen de 100-200 Watt.

Als u een huisserver draait met weinig bezoekers, daalt dat verbruik onder 50 watt. En u boekt een belangrijke stroomwinst door de monitor helemaal uit te zetten. Een gemiddelde monitor verbruikt ongeveer 150 watt stroom.

De Consumentenbond heeft onlangs berekend hoeveel een bureaucomputer kost die dag en nacht aanstaat, en kwam op gemiddeld 300 kWh per jaar. Vermenigvuldigd met een stroomprijs van gemiddeld 17 eurocent per kWh kost uw computer dan € 51 euro per jaar.

Een server verbruikt aanzienlijk minder omdat daarvan de monitor vrijwel nooit aanstaat en deze vrijwel nooit zwaar wordt belast. Meer cijfers op: www.milieucentraal.nl/data/apparaten/apparaten_computer.htm
Bron:
http://zdnet.be/dossiers.cfm?id=32671&eid=29489

Dus kan je even bij je energieleverancier kijken wat één kilowatt kost.

bij mij soms de computer dag en nacht aan om te downloaden verbruikt dat veel stroom normaal alleen van s'morgens 11.00 tot s'avonds 23:00 hoe zit dat precies?

Hallo

Indien je het precies wilt weten , kun je ook altijd zo'n digtaal "vermogenmetertje" kopen .

En dit tussen de "verbruiker" schakelen".

Kostprijs +/- € 25.

Deze kunnen meestal het vermogen , spanning , de stoom , de cos phi , netfrequentie , het totale verbruik dag/nacht meten , soms nog veel meer .....

Verkrijgbaar Bij elke elektrohandel die naam waardig.

Terwijl je dan toch zo'n toestelletje bezit kun je ook eens kijken wat sommige toestellen verbruiken/kosten in de zogenaamde "stanbye" stand.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan