Hoeveel verlies bij PCI-E 3.0 x16 videokaart in PCI 1.1-E x16 slot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mupsie

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2016
Hoi,
ik heb de laatste tijd veel problemen met mij PC. Ik vermoed dat het door de videokaart komt. Een paar keer zels een Blue Screen (BSOD) Via win debug erachter gekomen dat het waarschijnlijk aan de videokaart ligt (dit bestand is oorzaak en is van AMD bij de Radeon 7700 serie: 'atikmpag.sys' dat is ook mijn huidige kaart) Nu is dit ook een PCI-E 3.0 dus het loopt wel, maar is dit miss een oorzaak van het probleem? Ook is het zo dat de kaart het systeem vast laat lopen en heel lang nodig heeft om ook maar ergens weer op te reageren. Alleen als ie moet gamen, video's laat hij nog wel zien. Kan ook dat de kaart gewoon stuk is en dat is dan ook een deel van mijn vraag:

Kan een PCI-E 3.0 x16 videokaart in PCI 1.1-E x16 slot? Geeft dat risico's op BSOD? En ook hoeveel snelheidsverlies heb je bij 3.0 kaart naar 1.1 slot?

Ik was aan het kijken voor een nieuwe videokaart maar kom dan steeds bij kaarten van PCI-E versie 3.0 uit? Ik heb helaas nu niet de ruimte om een nieuwe PC te kopen maar wil wel graag weer simpele bv facebook spelen en wat race spelletjes enzo kunnen spelen.

Kan mij iemand helpen met deze INFO en wat goede raad?

Ik zou dat heel erg op prijs stellen

Groet
Peter

KMPAG.sys errors zijn 90% van de keren een corrupte driver. driver purgen en weer schoon installeren

Qua verlies bij een v3 kaart op 1.1 is redelijk minimaal, tenzij je echt een top kaart gaat nemen.

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik heb wel veel gelezen over 3.0 kaart in een 2.0 slot, dat zou idd minimaal verlies geven. Over 3.0 in 1.1 slot heb ik alleen ergens iets gevonden dat er rond de 50% verlies zou zijn. Weet je zeker dat dit ook geldt van 3.0 naar 1.1? Ik heb de driver al opnieuw erop gezet en daarna idd (nog) geen BSOD gehad. Maar Zelfs een eenvoudig Facebook spel loopt zeer traag en laat Flash crashen, nu weet ik dat flash niet echt stabiel te noemen is maar als ik check bij anderen hebben zij dit probleem niet met de zelfde flash (via chrome ingebouwd) Maar dat niet het enige, ook gewoon een video afspelen doet ie maar met moeite, ik kan niet internetten op het 2e scherm als een video speelt (PC-> Quad core processor 4x 2,33 Ghz met 4 Gyg ram, zou dat toch moeten kunnen?)
Is wel een Intel CPU met een AMD GPU... (Radeon HD 7750)

Is er een manier om te checken of de videokaart 'rot' is?

Laatst bewerkt door een moderator:
Klinkt alsof hardwareversnelling nog steeds uit staat en de driver niet juist geïnstalleerd is. Gebruik je de nieuwste crimson drivers? Daarmee is de status redelijk makkelijk te controleren.

De PCI-E verbinding wordt alleen echt gebruikt voor het laden van informatie in je GPU-RAM. In de meeste gevallen merk je van de kleinere bandbreedte weinig bij gebruik. Tenzij je een slecht geschreven engine hebt of een kaart met heel erg weinig geheugen. Gezien computers met PCI 1.1 volgens mij al 6(?) jaar niet meer gemaakt worden is dit waarschijnlijk het onderdeel waar ik me het minst zorgen over zou maken qua ondersteuning (eerder moederbord, CPU en andere drivers)

Laatst bewerkt:
Ik had ook het idee dat hij maar wat riep, ik geloof dat hij het baseerde op de pure datatransfer, die zou maar 50% zijn. Maar nu ben ik ook maar wat aan het roepen. Ik kan het niet meer vinden, dus vergeet die maar.
De chipset drivers? is dat weer iets anders? Gaat dat niet samen met de laatste drivers die ik ik via automatische detectie erop heb 'laten' zetten eigenlijk. Staat nu software versie 15.12 (Crimson) op.
En ik neem aan dat het een 1.1 slot is vanwege dat de kaart nu op 1.1 'loopt' Hietuit haal ik die gegevens:INFO PCI bus.png zonder ballon voor de driverversie:INFO PCI bus zonder ballon.PNG

Dit zie ik toch goed? Of...

Laatst bewerkt:
Ik heb die FurMark-stresstest uitgevoerd op 1920x1080 en 10 minuten lang. Hij werd max 66 graden en gaf aan dat de GPU op 99% werkte. Geen vastlopers ofzo. Dat lijkt dan ook weer op de drivers te wijzen, geloof ik. Kan het zo zijn dat de AMD-drivers niet zo goed werken op een Intel CPU-systeem?
Ik weet het niet meer, misschien dat ik weer mijn HD formateer, nogmaals alles 'vers' erop installeer, als iemand mij misschien kan adviseren hoe ik vanuit een geformatteerde HD een driver-probleem misschien kan voorkomen? Ik zou wel een andere Videokaart (niet al te duur) willen aanschaffen, maar of ik dan het probleem kwijt ben? (zijn dan wel andere drivers) Vandaar dat ik startte met de vraag of er bekend is dat er snelheidsverlies (of problemen) door de PCI-E 1.1 x16 slot zijn met een 3.0 kaart. Of denk ik dan verkeerd?---> andere kaart = andere drivers = probleem weg! (als ik een NVIDIA neem)?

Als jij denkt dat het PCI-e 3 t.o.v. PCI-e 1 het probleem is kun je beter een nieuw, recenter, moederbord kopen dan een andere videokaart want dat gaat het PCI-e probleem niet oplossen.

AMD heeft absoluut geen conflicten met intel. bijna de helft van alle videokaarten is AMD en 80% daarvan werkt op systemen met intel chips. Als dat een algemeen probleem was hadden er 100 miljoen mensen last van.

Ik denk nog steeds eerder een software probleem. Als furmark goed draait is je driver waarschijnlijk wel in orde. Heb je ooit een codec pack geinstalleerd of iets dergelijks? Als je VLC gebruikt, heb je dan nog hetzelfde probleem met video?:

http://www.videolan.org/vlc/index.html

VLC gebruikt eigen ingebouwde codecs. Als je videoproblemen dan (deels) weg zijn is er een grote kans dat je ergens je video codecs verknald hebt.

Ik heb idd ook VLC op de PC. Maar ik gebruik meestal Media Player Classic met de K-Lite codecs. Het video-afspeelprobleem is eigenlijk niet zo groot, het is alleen dat het beeld vertraagt als ik bijv. ga internetten en dan vooral bij het opstarten van Chrome of IE. Verder heb ik een paar keer tijdens het video kijken een 'uitval' gehad Beeld werd zwart en even later was het beeld weer terug en de TV gaf weer linksboven aan dat 't de HDMI- poort weergeeft op 1920x1080@60Hz net als bij het overschakelen van TV naar HDMI via de afstandsbediening. daaruit maak ik dan op dat de TV het signaal even kwijt geweest is en na die seconde weer terugkrijgt. Ik heb ook al de bekabeling goed nagekeken en dat is naar mijn mening goed.

@Scrapheap: Na de reacties die ik hier kreeg heb ik wat gerichter kunnen zoeken en ben langzaam ook van mening dat het zeer waarschijnlijk niet het PCI-E 1.1 x16 slot is. Dat zou een minimaal verschil moeten zijn wat ik met mijn PC-gebruik niet zou moeten merken. Ik ben het ook helemaal met je eens dat ik beter een nieuw moederbord zou moeten kopen of nog beter een nieuwere PC. De nieuwe (betere) PC zit er nu gewoon niet in. En om alleen een nieuw moederbord te kopen moet je zeer waarschijnlijk meer kennis van zaken hebben dan ik bezit.

Maar ik denk nu ook dat het meer een driver probleem is. Na de tips van hier heb ik wat gerichter kunnen zoeken, maar weet niet hoe ik het kan oplossen. Ik heb de laatste drivers erop gezet (handmatig opgezocht en een keer door een smart-installer laten doen) Het enige wat ik nog niet weet is of ik de 'Chipset-drivers' nog zou moeten vervangen zoals 'Lange Pier' hiervoor al voorstelde. Ik weet niet goed wat het verschil is en ben gaan zoeken maar kon niets vinden voor mijn GPU (kaart) Wel vond ik iets over de bios van videokaarten, ik weet daar te weinig over en dan ga ik dus niets zomaar proberen.
Kan dat iets zijn? de Chipset-drivers of de BIOS van de kaart?

Veel dank voor de tips en tijd die jullie erin gestoken hebben, ik heb er veel aan gehad. Zeker de richting waarin ik moet zoeken en dat was mijn hoofdvraag. Als iemand nog iets weet over dat chipset en videokaart-BIOS dan zou dat nog heel erg welkom zijn.

Hartelijk bedankt
(Mocht ik nu weer ergens totaal 'vastlopen' -lol- dan meld ik me wel weer! O ja, met de VLC player was het hetzelfde)

Laatst bewerkt:
Zet het idee uit je hoofd dat het aan de pci-e uitvoering zou liggen.
Je begint in je startpost te melden dat het "de laatste tijd" gebeurd, dus dan was het niet zo.

En chipsetdrivers zijn voor het moederbord, die sturen de pci-e poort o.a.
Zou ook best kunnen zijn dat de pc druk is met andere zaken door teveel dingen die zijn opgestart of malware, al eens daarop gescant?

Overigens is het een vrij licht videokaartje.

Bedankt Lange Pier!
Ik weet is een vrij lichte kaart, maar hoeft niet steeds langzaam naar vastloper te gaan, (btw die kaart zit er ook pas 'de laatste tijd' in) Maar voor een videootje op mijn HD-TV op 1920x1080 - 60Hz en alleen Facebook-spellen (bv Galaxy Life) zou ie motten aankunnen, dacht ik. Video alleen gaat wel goed - op heel af en toe een uitval na die zich vrij snel herstelt - maar Galaxy Life alleen loopt langzaam 'vol' en dan is de hele PC zo traag als dikke stro.. Maar het lijkt op softwareprobleem achteraf gezien, dat is me door de hulp hier wel duidelijk geworden.Want als ik dat FB spel via IE op facebook speel dan loop ie ook wel vol, en het spel vast, maar de PC is niet helemaal van slag. Ik denk dan ook dat toch ook de instabiliteit van Adobe Flash meespeelt, zeker met de facebookspellen. Omdat Chrome een ingebouwde flash gebruikt en IE niet, zou misschien het verschil dat de PC bij Chrome helemaal instabiel wordt en bij IE niet, verklaard kunnen zijn. Ik vind uiteindelijk wel een huis-, tuin- en keuken-oplossing en wil iedereen bedanken voor de hulp die me de goede richting op heeft gestuurd!
Ik laat ook regelmatig een virusscan lopen en heb Avast schilden actief. Het is wel maar de gratis versie. Maar via via heb ik wel de mogelijkheid om een betrouwbare virus en malware scan te laten lopen wat ook regelmatig gebeurd. Of het voldoende is... Tja..
Nogmaals bedankt, ik geloof wel dat ik er nu uiteindelijk wel uitkom! (bv tijdelijk mijn 'oude' kaart weer erin zetten en dan maar zien)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan