Hoeveel zal ik bijplaatsen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

cateyes

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2001
Hallo,

Mede dankzij jullie adviezen en tips is de schone installatie van Windows XP prima gelukt!
Nu wil ik het interne geheugen gaan uitbreiden. Veel gelezen over geheugenuitbreiding, maar soms tegenstrijdig. Vervolgens alle vragen en antwoorden op dit forum doorgelezen, maar ben er nog niet uit. Daarom graag jullie advies.
Ik heb een Dell Dimension XPS B866. Ik gebruik hem voor fotobewerking, internet en MS Office. Er zit nu 128 MB RDRAM RIMM-geheugen in. Ik heb 2 slots. In de ene zit die 128 MB module, de andere is nog vrij. Mogelijkheden die ik zie:
128 MB bijplaatsen, 256 MB bijplaatsen of 128 MB eruit en 2x 256 erin. Dat laatste is natuurlijk het mooiste, maar dit is erg duur geheugen, zelfs bij de goedkoopste leverancier en niet A-merk. Ik las ergens dat wordt afgeraden ongelijke modules (1 van 128 en 1 van 256) te gebruiken. Wat ik me nu afvraag is: zou ik echt veel merken van 512 MB (2x256)?
Ben heel benieuwd naar jullie reacties.

groetjes,

Je kan het geheugen uitbreiden met PC800 RDRAM geschikt voor Dell, grote kans dat 'gewoon' RDRAM niet zal werken.

Ik zou er maximaal 256 MB bijplaatsen, gezien de prijs. En 384 MB is meer dan genoeg om XP vlot te laten draaien.

Op http://shop.tweakers.net/geheugen kan je het kopen, je kan de memory-configurator gebruiken om te weten wat je precies moet kopen.

wat voor processor zit er in die pc (snelheid)? Als het een pentium 500 mhz is dan is het een beetje zonde om er 512 mb in te stoppen natuurlijk, maar als het bv 2000 mhz is dan is dat een hele goede optie

Hoi Steve,

Geeft het dan geen problemen als ik ongelijke modules gebruik (1x128 en 1x256)?

Geplaatst door Robbert1978
wat voor processor zit er in die pc (snelheid)? Als het een pentium 500 mhz is dan is het een beetje zonde om er 512 mb in te stoppen natuurlijk, maar als het bv 2000 mhz is dan is dat een hele goede optie
Kan je dat onderbouwen? Want het is niet omdat je een snelle CPU hebt dat je systeem minder geheugen nodig heeft..

Geplaatst door josepha
Hoi Steve,

Geeft het dan geen problemen als ik ongelijke modules gebruik (1x128 en 1x256)?
Ik zie echt niet in wat het probleem daarmee zou zijn :-)

Nee snelle cpu heeft opzich niet veel geheugen nodig, maar op een snellere pc kun je weer betere en snellere programmas draaien die meer geheugen nodig hebben. Als het een 500 mhz pc is heb je aan 256 mb daarom zat, omdat programmas die daarop draaien toch niet meer nodig hebben, of je moet bv autocad gebruiken dan kan het wel handig zijn maar verder is dat gewoon onzin. Met een 2000 mhz processor is 512 weer vrij normaal omdat veel programmas die daarop kunnen draaien al meer nodig hebben en dan is zoveel erg handig

Het zal allemaal niet zoveel uitmaken hoor.. Maar aangezien er een P III in zit zou ik niet meer dan 256 MB erbij zetten. Eigenlijk ook niet als het een P IV was, PC800 RDRAM begint nl. te verouderen.

Twijfel betr. ongelijke geheugenmodules (128 + 256)
kwam door iets dat ik op tweakers.net las: "Voor RDRAM geldt een iets ander verhaal. In eerste instantie moeten in samenwerking met de RDRAM chipsets de RIMM’s sowieso per identiek paar geplaatst worden (met uitzondering van de Camino chipset) omdat er sprake is van een dubbele geheugenbus."
Ik dacht dat met "identiek paar" het aantal MB's wordt bedoeld, maar misschien gaat het ergens anders over....

Klopt. Maar dat geldt eigenlijk enkel voor P IV's.. Om de P IV's, die veel bandbreedte slurpen, die bandbreedte ook te geven, worden er twee geheugenkanalen gebruikt. Daarom wordt het geheugen dan in paren geplaatst.

Maar aangezien een P III weinig geheugenbandbreedte vraagt, is dat niet nodig.

Ah, zit dat zo.
Ik weet genoeg en ga gelijk 256MB bestellen.
dank voor je advies!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan