Hoge cpu temperatuur

Status
Niet open voor verdere reacties.

NightGhost

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 mei 2008
Hallo,

Ik heb eerstgisteren een nieuw systeem gekocht met een Q9300 als CPU.
Dit is een 45nm quad core waarvan je zou verwachten dat die niet zoveel warmte produceert.
Niet dus...

IDLE zijn de temperaturen van de cores rond de 50 graden C en op LOAD 70-80(!) graden... Ik meet deze temperaturen met het programma "Speedfan" .

Het rare is dat als ik de pc opnieuw opstart, en de temperatuur in bios opzoek deze 31 graden blijkt te zijn, dus 20 graden minder dan dat "Speedfan" aangeeft in IDLE.

Is dit een bug in "Speedfan" ?

Ik heb namelijk een zogenaamd Temperature alarm aangezet, dat ingestelt staat op 60 graden C.

Vervolgens draai ik prime95 en komt de CPU temperatuur (volgens speedfan) rond de 70-80, en geen warning...

Kan iemand me aub helpen ?

Laatst bewerkt:
Speedfan en al zijn soortgenoten zijn speeltjes met allerlei leuke, handige, maar vooral nutteloze tooltjes. De enige juiste informatie vindt je in het bios.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Helmaal mee eens bios geeft de meest juiste gegevens.

Meestal zit erin de bios ook een optie om bij een bepaalde temp een waarschuwing te geven stel die eens in op bv. 60 graden.
Dan weet je het zeker.

Modag

Laatst bewerkt:
:thumb: Jullie zijn geweldig :P.
Ik schrok me echt kapot toen ik zag dat de cpu temperatuur op 80 graden stond bij prime95... had toen gelijk een Sycthe Mine gekocht en erop gezet maar de temperatuur is helaas niet verandert (volgens speedfan) ...

Meestal zit erin de bios ook een optie om bij een bepaalde tempeen waarschuwen te geven stel die eens in op bv. 60 graden.
Dan weet je het zeker.
Ja, dat heb ik ook aangezet, bij prime 95 heb kwam ik boven de 60 graden (rond de 80 graden) en geen warning...

NB. PC wizard geeft de zelfde resultaten als speedfan :(.

Laatste vraag:
Wat houdt die warning eigenlijk in? Een piep toon ?
Ik ben namelijk van plan om de CPU een klein beetje over te klokken (IPV 333x7.5 @ 2.5 naar 400x6.5 @ 2.6) zodat die 1:1 draait met de memory, en ik wil hem niet de 1e week fry-en :p.

Laatst bewerkt:
Hoi,
Ja meestal een vrij irritante toon.
Moet wel de systeemspeaker zijn aangesloten.
Modag

Bedankt voor alle replies.

Ik heb de warning op 60 graden C gezet zoals jullie mij hebben aangeraden.
Vervolgens heb ik prime95 gedraaid, en na nog geen halve minuut kreeg ik al een irritante zoem uit de speaker (60 graden bereikt).

Ik heb de cpu niet overgeklokt, alles is standaard en er zit een scythe mine op, dus je zou zeggen dat de temperatuur veel lager moet zijn...

De koeler draait hier op 1500rpm.

Als je de temperatuur van mijn cpu vergelijkt met deze review:

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/cnps8000-scythe-mine_9.html#sect0

dan zie je dat die PC die ze daar gebruiken slechts 44.9 graden wordt op een soortgelijke fanspeed (1450RPM).
Dit vind ik erg raar: ten eerste is die cpu van 2.66GHZ -> 3.8GHZ overgeklokt en van prescotts (90nm) mag je denk ik wel aannemen dat die warmer wordt dan een 45 nm cpu..

Kan iemand mij aub helpen ?

Bij voorbaat bedankt.

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Ik weet niet of je hem zelf in elkaar hebt gezet de pc, maar als dat zo is heb je aan de koelpasta gedacht.

Modag

Laatst bewerkt:
Ik had eens gekeken en wat bleek nou: hij zat er een KLEIN beetje schuin op, dus de koeler sloot niet direct aan op de CPU...

Ik heb hem erop gezet en nu is die op idle op kamertemperatuur :D.

Bedankt voor alle hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan