Hoge ping naar router (draadloos)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Vrt
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vrt

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2013
Sinds gister heb ik vanaf mijn PC een vrij hoge ping naar mijn router, terwijl mijn laptop daar geen last van heeft.

Dit is mijn ping vanaf mijn PC:
ping pc.jpg

In vergelijking met vanaf mijn laptop:
ping laptop.jpg

Die trouwens dus af en toe ook een spike heeft.

Algemene informatie:
OS PC: Windows 7
OS Lap: Windows 8
Router: Zyxel P-2812HNU-F1
Wireless Adapter PC: Linksys WUSB600N

Wat heb ik zelf al geprobeerd:
  • Router rebooten
  • Mode veranderd naar 802.11g only
  • Channel Frequency veranderd
  • Wilde ook nog encryption uitschakelen, maar heb ik niet kunnen vinden in mn router settings

De driver van m'n wireless adapter is up to date.

Kan iemand mij verder helpen?

Kan het zijn dat je latency omhoog gaat als je computer een langere periode heeft aangestaan? En zo ja, is dat een teken dat er ergens iets fout gaat, of misschien een virus?

Heb net nog weer even mijn PC opnieuw gestart en nu zit ie netjes constant op 1ms.

Dat zou kunnen. Als je computer (of je netwerkverbinding) gebruikt/belast wordt door malware dan kun je hogere ping-waarden verwachten, maar (m.i.) ook weer niet zulke grote verschillen als je laat zien in je schermafdrukken.

Overigens is je wifi adapter (eigenlijk) een RT2870 RalinkTech apparaat, waar je hier nieuwere drivers van kunt vinden dan Linksys beschikbaar stelt (bovenste driver, dus met RT2870 erin).
De driver die Linksys zelf beschikbaar stelt is niet veel ouder, maar je kunt ook die gebruiken/installeren (want, net als de versie van Ralink zelf, ook WHQL gecertificeerd). Natuurlijk kan het zijn dat je die driver al hebt, natuurlijk.

Een volledige check op malware is altijd aan te bevelen, dus doe dat zeker een keer.

Tijs.

En welk programma beveel je aan om voor malware te controleren?

Ik gebruik op het moment de gratis versies van Avast en SUPERAntiSpyware.

----

Moet trouwens nog wel even vermelden dat de latency nogsteeds op 1 ms zit.

Iets wat me ook wel eens opvalt is dat na het uitzetten van mijn PC en dan weer opstarten hij soms echt heel erg traag is. En dan niet in de zin van dat laden lang duurt maar gewoon echt langzaam loopt. Dus als ik dan bijvoorbeeld een racespelletje aan het spelen ben het hele spel gewoon veel langzamer loopt dan normaal zonder dat ie stottert. Kan me voorstellen dat als mijn PC in zo'n staat is ook de netwerksnelheid wordt beinvloed. Dat zou betekenen dat er ergens echt iets mis is met de hardware.

Hoezo moet dat dan een hardware probleem zijn? Als er allerlei software mee opstart met Windows dan kan het net zo goed daar aan liggen. Dus hoe minder onnodige software er geïnstalleerd is, hoe sneller je Windows zou moeten zijn.

Voor malware kun je (o.a.) ook Malwarebyte's AntiMalware gebruiken.
En verder (voor ongewenste plugins/toolbars in je webbrowser etc.) Avast Browser Cleanup.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan