Hoge temperatuur - fans niet gedetecteerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Derville

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2008
Sinds enige tijd heb ik last van een te warme laptop. Als ik in Speedfan kijk, zegt het programma dat de CPU fan met 0rpm, oftewel niet draait. Ik hoor de fan(s) ook niet. Heel soms draait 'ie wel, op naar het lijkt op willekeurige tijdstippen. Als ik bij configure naar 'speeds' ga, wordt er niks detecteert en kan ik dus ook niet de snelheden veranderen. Is het ook niet zo dat er meerdere fans in een pc zouden moeten zitten? De bios van deze Asus laptop (2jaar oud) is zeer beperkt. Er zijn bijvoorbeeld geen Q control mogelijkheidheden te vinden. Een bios update lijkt er niet te zijn. Enig idee hoe ik de fanspeeds manueel zou kunnen overriden (-of uberhaupt aan zou kunnen zetten?-) en de laptop weer tot een functionerend geheel zou kunnen maken? Alvast bedankt,

Philip

Hoeveel graden word de laptop dan?
wat geeft ie aan in speedfan?
instaleer eens speccy en kijk eens hoe heet die word.
http://www.piriform.com/speccy

In een laptop zit meestal maar 1 fan.
Heb je de laptop al eens stofvrij gemaakt?
meestal is dit de reden dat ie te heet word.
Kan zijn dat je fan kapot is en niet of nauwelijks draait,kun je dat niet zien van onderen door het roostertje heen?

Laatst bewerkt:
Speccy zegt rond de 90 graden. Absurd heet dus. Al valt het nog mee hoe heet de laptop aanvoelt. Ik heb de fan 1x schoon gemaakt, niet al te lang geleden. Leek niet al te veel stof in te zitten. Probleem lijkt eerder te zijn, dat de fan gewoon niet gaat draaien en/of niet vaak genoeg. Ik kan de fan niet zien door het roostertje. En ik hoor 'm ook niet, wat ik wel doe als hij incidenteel wel draait.

Mischien met een zaklamp door het roostertje kijken
Heb je een klepje onder bij de fan die je kan losschroeven om erbij te komen?
Dan zou je zo even kunnen checken.
Ik vermoed dat je fan niet /niet goed werkt,vervangend fannetje kost 10-20 euro,als je lang wacht ermee kost het je een nieuwe laptop/cpu chip.

Maakt het nog uit welke fan ik koop? Elke laptopfan is compatible met elke laptop? En waar kan ik zoal fans kopen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan