Hoge throttle waarde?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gewoon gewoon

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2008
Berichten
97
Met het programma Rightmark CPU clock utility heb ik opgemerkt dat mijn computer altijd bezig lijkt te zijn met het verlagen van de kloksnelheid. Hoe zit dat? Als ik in de BIOS de spread spectrums instel op de maximale snelheid dan geeft dat geen verschil met de throttling.

CPU clock utility:
core clock: 2128 MHz
throttle: 2003 MHz

Mijn muziekcomputer waarmee ik crashes heb heeft ook verschillende waarden voor de core clock en throttle maar die waarden zijn dan vrijwel exact gelijk met een verschil van maar een paar MHz. Wat ik ervan begrijp is dat bij muziekcomputers de waarden gelijk moeten zijn anders kan er een crash gebeuren.





Gegevens van de onderdelen:
moederbord P5KC
intel q9550, 2.83 GHz
p35 C2Q
BIOS: American megatrends
 
Laatst bewerkt:
throttle gebeurt vooral als de pc overhit raakt de cpu word dan vaak naar beneden geschroefd om minder hitte te produceren

wellicht is je pc stoffig van binnen en heeft deze een schoonmaak beurt nodig
 
Ten tweede kan het zijn dat je cpu koeler wat losser zit. Als deze niet goed erop zit kan het zijn dat hij niet goed koelt.
 
Ik heb de computer vorig jaar nog schoongemaakt.
De temperatuur van de cpu is bij het aanzetten ongeveer 33 graden na een half uur is die zo'n 39 graden. Ongeveer 1 uur 45 min daarna is de cpu 44 graden.
 
Laatst bewerkt:
en als je de pc zijn werk laat doen hoe warm word deze dan?
dus tijdens het renderen?


ik maak mijn pc ieder half jaar schoon!
 
Laatst bewerkt:
Ieder half jaar schoonmaken is niet nodig lijkt mij. Renderen doe ik nooit, ik heb er geen verstand van.

Ik heb nu het bios helemaal opnieuw ingesteld vanuit een soort fabrieksinstelling, ik heb dezelfde instellingen nu als voorheen.
En nu geeft die de volgende getallen.

CPU clock utility:
core clock: 2838 MHz
throttle: 2838 MHz

Maar ik heb al zitten experimenteren en het lijkt erop alsof die de ene keer zichzelf anders instelt als de andere keer en dat volkomen willekeurig. En dat instellen gebeurd op het moment dat de BIOS opstart. Mogelijk zit er toch een soort orde in.
 
Ieder half jaar schoonmaken is niet nodig lijkt mij.
je moest eens weten computers zijn stof vreters en dat zeker als je met huis dieren leeft of rookt (niet verkeerd bedoeld)

en met renderen bedoelde ik eigenlijk wanneer de pc bezig is met berekeningen uit voeren want dan word cpu warm
idle temperaturen en load temperaturen kunnen zo 20 tot 30 graden verschillen

verder vertelde je ook dat over een langere periode je cpu steeds warmer word dit duid ook op koelings problemen

het kan ook zo zijn de je koelblok er niet goed op zit
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan