• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hogerliggend niveau bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jannemanvermeul

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2010
Ik wil uit een reeks (zie voorbeeld hieronder) telkens het hogerliggende niveau halen.
Dus enkel dat stuk tekst uit een cel halen tot en met de VOORLAATSTE punt.
bijvoorbeeld voor
02.02. -> 02.
02.02.01. -> 02.02.
02.02.01.a. -> 02.02.01.
02.02.01.E.03. -> 02.02.01.E.

ik probeerde reeds met combinaties van de formules DEEL, RECHTS, VINDSPEC, LENGTE maar kom er niet uit.

Met
Code:
=LINKS(B1;LENGTE(B1)-3)
vervalt alleen in het derde voorbeeld de laatste punt.

Laatst bewerkt:
Hey Rob bedankt hiervoor, deze optie had ik ook al gedaan maar die klopt niet meer als er een cijfer van meer dan 2 tekens in staat.
Ik ben intussen zelf ook weer verder geraakt door volgende formule, en die lijkt mij te kloppen (waar in kolom i de waardes staan vb. 02.02.)
=ALS(LENGTE(I2)>3;LINKS(I2;VIND.ALLES("^";SUBSTITUEREN(I2;".";"^";LENGTE(I2)-1-LENGTE(SUBSTITUEREN(I2;".";"")))));"<empty>")

Dat is het lastige dat je geen voorbeeeldbestand bijvoegt, maar vier voorbeelden waarop ik mijn suggestie kan toetsen. En daar klopte het in drie gevallen. Maar mooi dat je zelf de oplossing hebt gevonden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan