Hoi externe HD op USB poort modem aansluiten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

snarf54

Verenigingslid
Lid geworden
2 aug 2004
Hoe externe HD op USB poort modem aansluiten?

Wil graag externe harddisk Philips SPE3051CC aansluiten op de USB poort van het modem KPN (denk Siemens).
Voordeel is dan dat deze door alle PC' s te benaderen is en 1 bepaalde PC niet aan hoeft te staan.

Heb geen idee hoe ik deze dan zou kunnen bereiken.

Of moet ik de schijf eerst op een PC aansluiten zodat de drivers opgehaald worden ?

Heeft iemand hier ervaring mee en mij van nuttige tips kan voorzien ?

Alvast dank.

Laatst bewerkt:
Dat gaat niet lukken. De USB aansluiting op een modem is meestal om een PC direct op aan te sluiten via USB ipv via een netwerkkabel en is niet geschikt op een harddisk op aan te sluiten.

Of er moet duidelijk in de boekjes staan dat dit tot de mogelijkheden behoort.

Je kunt dit wel oplossen door gebruik te maken van een Router met USB poorten. Zelf gebruik ik de Asus WL500G Deluxe en deze heeft 1 usb poort waar je inderdaad een harddisk aan kunt koppelen en die is dan voor iedereen bereikbaar zonder dat er een pc aan hoeft te staan.

Dank voor je antwoord.
Maar het modem is toch ook een router middels de 4 poorten ?
Daarom dacht ik dat het wel zou kunnen.
Wat maakt dan het verschil tussen een modem/router en alleen een router ?

Dat maakt meestal niet veel uit. Sommige routers zijn qua functionaliteit uitgebreider of je hebt de mogelijkheid om een andere firmware erop te zetten waardoor de router nog meer mogelijkheden krijgt.

Voor de werkring verder maakt het niet uit. Alleen wat jij wilt gaat in de huidge opstelling dus niet lukken.

Je moet dan of een NAS apparaat kopen/ of met een oude pc zelf een NAS server maken http://www.freenas.org/ of een simpele router te kopen die wel mogelijkheden heeft hiervoor.

Wat is NAS
Een NAS-systeem (Network Attached Storage) is een systeem voor dataopslag dat rechtstreeks aan een netwerk aangesloten wordt. Dit in tegenstelling tot bvb een externe USB schijf, die aan een specifieke computer hangt.

Een NAS systeem maakt gebruik van het TCP/IP protocol voor de dataoverdracht. Het delen van de gegevens wordt zo erg gemakkelijk, elke machine die toegang tot het netwerk heeft, kan verbinding maken met NAS-systemen.

Thx Mikeo !
T is het modem van een kennis die IPB van KPN heeft. dat kan een Siemens of een Alcatel zijn. K zal hem type/merk vragen en eens bij de betreffende leverancier op de site kijken.
Ik snap alleen nog niet goed wat an het verschil in dit geval is tussen een combi app modem/router en alleen een router. Je zegt een eenvoudige router zou het wel kunnen doen....
NAS ken ik heb zelf een Iomega Home Network Drive aangesloten middels netwerkkabel. Wel handig hierbij is de NAS een vast IP adres te geven. Nu werkt dat goed zeker i.c.m. Autobackup van Memeo Heft me bij een eerdere crash HDD veel plezier opgeleverd wat nu had ik 95% nog..(voverigens toen op een oude PC met een 2e HDD erin).

Ik snap alleen nog niet goed wat an het verschil in dit geval is tussen een combi app modem/router en alleen een router. Je zegt een eenvoudige router zou het wel kunnen doen....

Ik zeg niet dat een eenvoudige router dit wel zou kunnnen doen maar dat er routers zijn die deze mogelijkheid hebben en dat heeft een modem/router combinatie niet.

Kun je de harddisk niet via de NAS aansluiten. Sommige nas apparaten hebben ook USB poorten of aansluitingen om exterene schijf aan te sluiten. Check wel goed of de usb poort hiervoor geschikt is want ook dat kan het heel goed zijn dat de USB poort alleen gebruik kan worden om hem direct aan te sluiten op een PC. In de handleiding staat zeker vermeld waar de aansluitingen geschikt voor zijn.

Ok het is een experiabox dat kon ik niet uit het verhaal terugvinden.

Inderdaad heeft deze de mogelijkheid om dit te gebruiken en zoals in het boekje staat kunnen ze niet garanderen dat elk merk werkt. Maar goed dat is een kwestie van proberen.

Handleiding voorziet in een duidelijk uitleg dus dat moet gaan lukken. Ik zou inderdaad eerst even USB aanzetten en dan de stappen volgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan