Home Cinema Set aansluiten met Optische Kabel aan PC

• Onderwerp starter Onderwerp starter MBD
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MBD

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2008
Zoals de titel al zegt wil ik mijn Home Cinema Set aansluiten op mijn PC via een optische kabel. Ik heb vandaag een optische kabel gekocht met een lengte van 10 meter. Toen ik de kabel had aangesloten wou er helaas geen geluid uit de ome Cinema komen, de home cinema stond ingesteld op de ingang van de optische kabel. Op mijn pc heb ik verschillende geluid apparaten gekozen waar het geluid naartoe moest maar ook dit had geen zin. De Optische ingang zit in het ASUS Moederbord ik heb geen aparte geluidskaart want die zit in het moederbord gebouwd. Hieronder volgen enkele details.

Home Cinema : Sony DAV-F200
Ingang optische kabel : Digital IN - SAT/ CABLE

PC
Uitgang optische kabel : SPDIf OUT

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt!

Passen de stekkers gemakkelijk? Ook de transparant rubberen dopjes die meestal op de nieuwe kabel zitten weggehaald?
Verder lijkt de setup in orde...

De rubberen dopjes heb ik er ook afgehaald, verder passen de kabels er precies in en komt er een rood lichtje uit de kabelpoort.

Je wilt dus optisch OUT op de PC, naar optisch IN op je Homecinema, bijvoorbeeld muziek afspelen op de PC, en dat via de Homecinema-set versterken.? Kwa apparaat verander je daarvoor niks lijkt me, gewoon de 'standaard' geluidskaart. Ik denk dat je wel in een menu (van die geluidskaart, of anders in de afspeel-software) SP-dif, Digital out of zoiets moet aanvinken.
N.B:
-Het kan zijn dat er wel een optische poort op je moederbord zit, maar dat de software vd geluidskaart er geen gebruik van kan maken. Daar kun je niks aan doen.
-Het kan ook zijn, dat de digitale uitgang op je PC alleen kan worden gebruikt voor een AC3 signaal, ofwel het surround geluid van een DVD.
Om dat te checken kun je een DVD-film afspelen met een programma als PowerDVD of Zoomplayer, en daarin AC3 of Digital out aanzetten. Als je dan wel geluid hebt, is bovenstaand het probleem. Gewoon muziek afspelen via de optische uitgang heet: 'PCM audio over SPDIF', en dat kan niet met elke geluidskaart. Het kan zeker wèl met de M-Audio Delta 2496 geluidskaart. Dit is een aanrader, als je echt kwaliteit wilt voor een redelijke prijs (ik lijk wel een wasmiddel verkoper.. )). Maar hij is hoorbaar beter, zelfs bij MP3s. Hij kost iets van 80 Euro.

http://www.thomann.de/nl/m-audio_delta_audiophile_2496.htm

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan