Home Cinema set of toch Media Center?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clit13

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 jan 2001
Beste...,

Sinds enige tijd (zeg maar vlak voor het WK :) heb ik een mooie tv in mijn bezit.
Het is een plasma scherm van enig omvang.
Het geluid is prima, maar kan natuurlijk beter.

Tevens heb ik een DVD speler en een kind (ondertussen 2, dank je wel).
Die combinatie is niet handig....
De DVD speler heeft helaas het onderspit moeten delven en laat dit duidelijk merken door films soms niet af te spelen, te blijven hangen, niet willen forwarden, etc.

Nu wil ik graag een home cinema set aanschaffen om meer te kunnen genieten van mijn tv.
De eisen cq wensen zijn:
- Kinderslot (eis)
- Zo min mogelijk boxen (het liefst draadloos (is data mogelijk via stopcontact?))
- DVD recorder (eis) middels HD
- HDMI aansluiting (eis)
- Divx (het liefst middels firmware meer codecs af te spelen, zoals bij Kiss ook kan)

Of:
Ik wil een barebone PC aanschaffen die ik in mijn TV-meubel kan plaatsen zodat ik via die PC progamma's kan opnemen, DVD's kan afspelen, etc. dus eigenlijk dezelfde faciliteiten als een home cinema set.
Ik zou dan ook boxen erbij moeten kopen, en aangezien ik zo min mogelijk boxen wil weet ik niet wat de momgelijkheden zijn.

Ik heb op KiesKeurig gekeken, maar daar kom ik niet echt uit.
Bij de een zitten maar 2 boxen, maar zit geen HDMI aansluiting.
Bij de ander zit wel weer een HDMI aansluiting, maar geen DVD recorder.
Lastig hoor.

Mijn vragen zijn eigenlijk:
1) Wat is handiger / verstandiger: een home cinema set of een media center?

2) Als het een home cinema set wordt, welk merk, type, etc. is aan te bevelen?
Of als het een media center wordt, wat is een goede barebone PC (en een set boxen)?

Mijn dank voor al jullie wijsheid!

groet,
Dave.

PS, mocht deze vraag in het verkeerde forum zijn gesteld, excuses, maar wil een moderator de vraag dan verplaatsen?

Ik denk dat de vraag niet zo eenvoudig te beantwoorden is.... het is een kwestie van "smaak", geld, hoe ziet dat tv meubel eruit [past er wel een barebone in], ga zo maar door...

Het aantal homecinema sets dat je kunt updaten of upgraden is beperkt.... de lifecycle van die dingen is zo kort [paar nieuwe modellen per jaar] dat de meeste fabrikanten weinig ondersteuning bieden... een barebone [is gewoon een "kale" pc] kun je gemakkelijk upgraden, uitbouwen, etc..... De boxen welke bij de meeste homecinemasets geleverd worden zijn vooral erg mooi om te zien [zeker bij de duurdere sets] maar geven over het algemeen maar een gemiddelde kwaliteit geluid....

Boxen is een kwestie van prijs en smaak... dat Bose surround set met twee speakers klinkt erg leuk, maar kost ook wat, maar 5.1 klinkt "echter" , zeker met wat grotere boxen en een losse decoder/versterker....... Draadloze boxen zijn beperkt qua "performance" omdat er meestal lichte versterkers in zitten [maakt het ook duurder, 1 versterker + voeding per box... en er zit dan wel geen luidsprekerkabel aan, maar wel een netsnoer!]... deze dingen zijn wel leuk en voldoende als "achterspeakers" [5.1] of als zij en achterspeakers [7.1]

Over een paar dagen staan de eerste HD's en/of Blue Rays in de winkel.... deze zijn [zegt men] echt helemaal toegespitst op high definition plasmaschermen...wil je nu wel investeren in technologie die morgen "oud" is....

En zo kun je nog een heel avondje "plussen en minnen".....

Ik weet, het zijn allemaal "open deuren"....

Dat klinkt niet leuk....
Over smaak valt te twisten zegt men, en daarom heb je er niets aan als je "smaak" vraagt in een forum.
100 personen, 100 verschillende reacties.

Okay, over de functionaliteit dan.
Kan ik met een mediacenter programma's opnemen?
En hoe zit het dan met afstandsbedieningen?
Krijg ik er weer 1 bij, of wordt dat een normaal toetsenbord?

Ik kan met mijn "media center" [Aldi PC, ongeveer dezelfde options als die vandaag in de verkoop ging] tv kijken, opnemen, afspelen, cd's/dvd's branden, 5.1 surround uitgang, noem maar op... daarnaast alle denkbare videoformaten [xvid, divx, alle andere avi formaten, mov, etc.] afspelen......... afstandbediening voor het "tv werk" [opnemen, afspelen, kanalen wissen hard/zacht, etc], toetsenbord voor alle andere trucs...

Ik heb zelf ook een Aldi PC, maar die staat boven op zolder.
Dit is mijn eigen "normale PC".
Ik ben van plan om een nieuwe PC aan te schaffen en de Aldi PC naar beneden te halen.
Nu helemaal nu je aangeeft dat dit goed werkt.
Ik heb de Aldi PC waarin de eerste DVD brander zat. Volgens mij de MD 8008.
Daar zit het volgende in:
Pentium 4, 2,6 GHz
1024 MB intern
2x 120 GB
1 of andere grafische kaart (geen idee welke, niet de orginele)
DVD brander (NEC, dus ook niet orgineel)

Zou het daarmee kunnen, denk je?

Die grafische kaart kan een bottleneck zijn, die moet tv-out hebben, en er moet een tv-tunerkaart in het systeem zitten... [dat had dit systeem er origineel wel inzitten..]
Verder kan dat systeem uitstekend dienst doen als mediacenter [+ internetradio, divx speler, etc.]

Er zit een Radeon 9700 in.
Ik weet niet of die een TV out heeft; ik vermoed van niet (even googlen).
Ik weet niet of de beeldkwaliteit er door beter wordt, maar zijn er kaarten die een scart in-uitgang hebben?
In die nieuwe PC's van de Aldi zit die namelijk wel.

Die TV kaart heb ik eruit gehaald; mijn pa wilde dat ook wel eens proberen.
Is hem overigens helaas niet gelukt...
Die bouw ik dan uiteraard weer in.

De Radeon 9700 heeft video out..... Zo begint het al ergens op te lijken... nu even die capture kaart terughalen...

Ik ken geen kaarten die een scart uitgang hebben aan de achterzijde. Die Aldi PC's [en ook enkele andere] maken gebruik van een scartsetje [scart connector met bedrading en 2 stekkertjes], waarbij één stekkertje op je videokaart past en de andere op een aux uitgang van je geluidskaart [in scart zit tenslotte beeld en geluid]...

mmm, dit gaat inderdaad wel de goede kant op.

Over die scart aansluiting.
Er zit dus alleen een S-video aansluiting op.
Die zal alleen beeld doorgeven, maar als ik het geluid toch via de boxen wil laten lopen is dat geen probleem.
Dan zou alleen een S-video kabeltje nodig zijn van videokaart naar de TV.
Of geeft dat een slechte beeldkwaliteit?

Tevens: er zit een PC aansluting op de TV (VGA).
Kan ik daar niets mee doen?
Of is de kwaliteit qua TV dan nog slechter?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan