home edition en xp pro op 1 hd

Status
Niet open voor verdere reacties.

nadja

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2005
Vraagje:

Ik heb op 1 harde schijf zowel xp home edition als xp pro staan hoe kan ik home edition verwijderen.

met vriendelijke groet
nadja:D

Het beste is om de hele hardeschijf te formatteren, maar dat is dus geen optie.
Je gebruikt dus alleen nog maar Pro?

ja,ik wil de home edition er alleen af hebben, of kan ik xp pro er weer nieuw op zetten ????
krijg ik dat alles niet 3 x

nadja

ik wil de home edition er alleen af hebben
Kun je aangeven hoe die harde schijf is ingedeeld?
Heb je bijvoorbeeld een Volume C en een Volume D? Zo ja, waar staat Windows XP Professional en waar Home? Staan op een van die volumes, of partities, belangrijke data die je wilt bewaren? Of staan er belangrijke data op alletwee die volumes?
Of heb je misschien meerdere harde schijven? Het is belangrijk om dat te weten, voor een goede beslissing.

belangrijke data staat er niet op, ik heb de schijf in tweeen, dus c en d.

mvrg
nadja

Ik vroeg ook waar die twee XP'en stonden...:confused:
Als XP Pro op volume C staat en Home op D, formatteer dan D. Hier staat een uitleg over formatteren. Als je tot nu toe een dual-boot had, dat wil zeggen, voordat de Winlogon begon kon je in een zwart scherm kiezen welk OS moest starten, moet je het bestand C:\boot.ini (zichtbaar als je instelt "verborgen systeembestanden tonen" en "extensies van bekende systeembestanden wel tonen") wijzigen. Dubbelklik op boot.ine en in Kladblok opent zich de tekst van boot.ini.
Die moet er zo uitzien:

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Waarschijnlijk staat er bij jou nog een regel onder met XP Home als onderwerp. Haal die regel weg, kijk of de overige tekst er net zo uitziet als dit voorbeeld, klik op Bestand, Opslaan. Sluit alle programma's af en herstart je PC. XP Pro zal nu normaal opstarten

Waar vindt ik dit:

C:\boot.ini (zichtbaar als je instelt "verborgen systeembestanden tonen" en "extensies van bekende systeembestanden wel tonen") wijzigen. Dubbelklik op boot.ine en in Kladblok opent zich de tekst van boot.ini.

mvrg
nadja

Open de Windows Verkennen ( bijv. een map openen ) en ga naar Extra --> Mapopties --> tabblad Weergave en haal het vinkje weg voor: Extensies voor bekende bestandstypen verbergen.
Haal het vinkje ook weg voor Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen.
Bevestig met een OK'tje.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan