Home server VS NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarkStraatman

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 jan 2013
Goeienacht,

Op dit moment gebruik ik een Synology DS212j van een vriend van me als NAS, maar het beestje is al 4 jaar oud en trekt het niet meer (letterlijk). Netwerkmap openen duurt soms 15-30 sec, Plex werkt traag, transcoden is out of the picture en daarbij komt dat ik eigenlijk niet meer dan 1 programma tegelijk kan laten draaien gezien de CPU dan gelijk 100% vol zit.

Vandaar mijn geweldige idee om eens te investeren in een goeie NAS, maar met mijn motto "als je het doet, doe het dan goed" is dat idee geëvolueerd naar een Home Server aangezien ik regelmatig gebruik maak van een PVR, Plex en download clients (en eigenlijk ook meer processpower wil).

Ik zit te twijfelen tussen de Synology DS214Play en een Home server met de volgende componenten: (ik heb al 2x 2Tb HDD, 1x 250Gb Hdd ter beschikking)
Ik kom dan uit op een totaal van 325 euro (275 met de Elite 110 en mini-ATX MoBo), vergeleken met de Synology DS214Play:

• Intel Atom (1,6GHz)
  • 1Gb RAM geheugen
  • 2 bay slot (3,5/2,5) (2x 2TB RAID1)
Die uitkomt op 250 euro.

Waar ik over twijfel:
Kwa prijs is het eigenlijk een no-brainer.
Voor 75 euro meer is de server opstelling krachtiger, flexibel en uitbreidbaar, maar de Synology is een AiO product, klaar voor gebruik en wat kleiner (ong. de helft). Dat is een kwestie van HDD's erin, opstarten en 5min later is alles klaar voor gebruik. Nu ben ik gelukkig geen klojo met 2 linker handen (in elk geval geen 2 linker handen), dus een pc in elkaar zetten is appeltje, eitje, maar heb nog niet eerder een server in elkaar gezet en ingesteld, en ben ook niet bekend met Amahi OS (hoewel die erg makkelijk lijkt te zijn).

mijn vragen:

1) Verschilt een server installeren veel vergeleken met een PC in elkaar zetten/installeren?
2) Zijn er dingen/punten waar ik rekening mee moet houden met een server (instellingen, services, firewall)?
3) (ivm veiligheid, gemak en VPN) Is het verstandig een server tussen een modem en router te plaatsen, VPN en DHCP door de server laten beheren en de router in AP veranderen, of is het beter de server op hetzelfde netwerk te houden achter een router? (voor deze opstelling zal ik nog een PCI-e NIC nodig hebben om de UTP naar de router/AP door te trekken)
4) Met transcoding in het achterhoofd, ik neem aan dat een Plex media server op een server met 2,8GHz beter zal transcoden dan een NAS met 1,6GHz, maar is dat zomaar aan te nemen?
5) Ik heb ook een tijdje gespeeld met een Raspberry Pi 2B met PVR's en downloadclients erop, maar die kreeg vaak kernel fouten (ook na div reinstalls) en ben daar geen fan van (niet als het om dit soort services gaat). Nu kan dat een productfout zijn van de pi, aangezien ik weet dat Linux OS over het algemeen stabiel draait als het goed is ingesteld. Heeft iemand ervaring met Amahi OS op een Home Server die kan vertellen of dit platform onbeheerd stabiel kan blijven draaien voor langere periodes?
6) Eigen mening over deze opstelling? Zou je andere onderdelen kiezen?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden, tips en adviezen.

Alvast bedankt!

Je kunt ook gelijk voor kant en klaar gaan: http://maxict.nl/product/5470800/hp...EBZL1zDHFPnZ7dPjF2SYVWa4UnX643G4OohoC_azw_wcB
Je schijven er in en je hoeft niks in elkaar te zetten.

Je kunt er eventueel XPEnology (website is op dit moment offline zie ik:o) op zetten. Dit is de software van synology en werkt perfect :thumb:

Je moet natuurlijk altijd zorgen dat niet iedereen zomaar bij je spullen kan. Maar dit kun je eenvoudig dicht zetten (en een goed wachtwoord kiezen).

Laatst bewerkt:
Mooie optie voor zeker niet teveel geld...:thumb::thumb:

Afbeelding is wel wat misleidend, de dvdrom in de behuizing is volgens de specificaties dus niet aanwezig, die moet je als optie erbij bestellen...:confused:

Je kunt ook gelijk voor kant en klaar gaan: http://maxict.nl/product/5470800/hp...EBZL1zDHFPnZ7dPjF2SYVWa4UnX643G4OohoC_azw_wcB
Je schijven er in en je hoeft niks in elkaar te zetten.

Je kunt er eventueel XPEnology (website is op dit moment offline zie ik:o) op zetten. Dit is de software van synology en werkt perfect :thumb:

Je moet natuurlijk altijd zorgen dat niet iedereen zomaar bij je spullen kan. Maar dit kun je eenvoudig dicht zetten (en een goed wachtwoord kiezen).

Het zelf in elkaar zetten en instellen vind ik juist het mooiste om te doen :p
Tot nu toe heb ik 2 eigen pc's in elkaar gezet en vind het geweldig om ermee aan de gang te gaan.
Ik moet wel zeggen dat die server een waardige tegenstander is voor weinig geld. 200 euro voor een 2,3GHz Celeron met 4Gb aan ram. Mooi kant en klaar product.

Ik ga nog wel kijken wat die XPenology kan vergeleken met Amahi. Ik ben erg te spreken over de DSM van synology, dus als ik dat op de server kan laten draaien zou dat wel enorm mooi uitkomen.

Mooie optie voor zeker niet teveel geld...:thumb::thumb:

Afbeelding is wel wat misleidend, de dvdrom in de behuizing is volgens de specificaties dus niet aanwezig, die moet je als optie erbij bestellen...:confused:

Het klopt dat er geen 5,25 slot in zit (in de Elite 110) er zitten 2x 5,25 slots in de andere behuizing die ik daarvoor kan gebruiken, maar om eerlijk te zijn gebruik ik geen cd/dvds meer. Zowat alles wat er op een cd wordt meegeleverd (aan software) is ook online te downloaden, met vaak recentere versies. Daarnaast heb ik ook voor m'n werk geen cd/dvds nodig. In geval van nood heb ik nog een laptop met dvdrom, maar ik verwacht niet dat ik die nog zal gebruiken. Vandaar dat ik de Elite 110 ook een goede behuizing vind voor een server: lekker klein en compact. Ik vind de andere behuizing erg gaaf, maar die vind ik toch net te groot (voor een mini-server), dus als ik zelf de server in elkaar zet ga ik toch voor een Mini ITX en de Elite (funfact: m'n desktop is de Elite 130, dus gaat mooi samen).

Maar m'n grootste vraag: server voor of achter de router plaatsen? Het zou geweldig zijn als ik de server als geavanceerde router kan gebruiken, maar aan de andere kant... De router is m'n eerste online defence tegen aanvallen van buitenaf, en om dan gelijk de server daaraan bloot te stellen (waar tegelijk al m'n data op staat) kan een risico zijn. Hoewel een server wat strenger in te stellen en is er meer beveiligingssoftware beschikbaar om alles dicht te timmeren zou dat juist veiliger uit kunnen.

Laatst bewerkt:
Bedoel je achter een router of achter een modem?
Modem = internet verbinding.
Router = regelt je netwerk

De meeste modems die je krijgt van je provider zijn ook gelijk routers.
Advies is wel om hem achter je router te zetten. Anders moet je nog een switch aanschaffen en veel instellingen doen op de server en modem.

Ik bedoel als in modem -> server -> router (ingesteld als AP)

Dan gebruik ik de server als gateway, en gebruik ik de router alleen als switch, AP voor draadloos en bekabeld. (eigenlijk zou ik zelfs de kabel direct naar mn pc kunnen trekken zonder router ertussen, en een wifi hotspot maken op mn server (ik gebruik weinig wifi)).

Nu ben ik erachter gekomen dat Amahi afraad om als Gateway te gebruiken, dus zit er nu eerder aan FreeNAS OS, CentOS of XPenology te denken (ben ik nog niet helemaal over uit... tips?)

Edit: ik heb een ander moederbord gekozen voor dit doel (GIGABYTE GA-H97N-WIFI). ik ben dan wel wat duurder uit, maar dit moederbord heeft 2x eth, en net wat betere specs

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan