Home Theater PC (HTPC) ervaringen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter crash
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

crash

Verenigingslid
Lid geworden
16 aug 2001
Hallo,

Ben me aan het oriënteren voor een Home Theater PC (HTPC), maar alleen al voor de behuizingen zijn er honderden mogelijkheden.

Wensen waaraan de HTPC moet voldoen;
-snelheid
-stilte
-afspelen films op fullHD (1080P)
-de nodige aansluitmogelijkheden.(USB, HDMI, Coaxiaal, Optical, Gigabit LAN)
-HDMI input? Is het bijvoorbeeld mogelijk je decoder via HDMI input op de HTPC aan te sluiten?

Zal gebruik gaan maken van Windows 7 Ultimate 64BIT en XBMC.(http://xbmc.org/)

Behuizing wensen;
-Remote de HTPC kunnen bedienen, dus deze mogelijkheid moet bij de kast zitten.
-USB aan de voorkant.
-Goede kabelmanagement.
-Goede stille airflow mogelijkheid.
-Moet bij mijn Receiver komen te staan, dus niet breder dan 43/44 centimeter en dieper dan 40 centimeter. (Kan eventueel de achterplaat van de meubel nog aanpassen om 8 centimeter meer te kunnen hebben.)

Verder hardware voor in de HTPC behuizing;
-Processor; waarschijnlijk een Intel Core i5 met GPU support (Clarkdale)
-Geluidskaart; mag onboard in mijn huidige systemen ook vrijwel altijd Realtek onboard gehad.(7.1 ondersteuning)
-Videokaart; wil voorlopig er niet mee gamen, dus de onboard met fullHD ondersteuning. Wel de mogelijkheid later een losse videokaart te plaatsen.
-Voeding; Goede voeding (modulair)en rekening houden met het later plaatsen van een losse videokaart. Heb tweetal Corsair modulaire voedingen waar ik tevreden mee ben, dus ga waarschijnlijk voor Corsair.
-Geheugen; Niet nodig gezien de Core i5 met DDR3 overweg kan. Heb Kingston HyperX 1375Mhz 6 modules van 1GB nog liggen.
-Harde schijf Wil een SSD gezien deze niet warm worden, stil en snel zijn. Verdere opslag zit in een andere pc, via LAN te benaderen.
-Moederbord; minimaal 4 geheugen sloten, zodat ik 4 modules van 1GB kan gebruiken. 4GB lijkt me voldoende voor functie van het systeem. De eerder genoemde aansluitingen erop. Kijk het liefst naar een Gigabyte moederbord, met oog op de vele Bios instel mogelijkheden.

Ik ben nog aan het oriënteren, dus heb eigenlijk nog geen budget.
Waar moet ik op letten bij de aanschaf?
LCD schermpje in de HTPC handig of onnodig?

Laatst bewerkt:
Hoi Crash,

Ik zie het dat je nog met de orientatie aan de gang bent.
Bij mij begon dat door de geluidskaart dat al meteen de intresse voor werking van Dolby Digital wekte en waar anders vind de juiste info dan bij Dolby Laboratories.
De entree level van de site hebben nu helaats verschrikelijk laag gemaakt maar goed het geeft je nog steeds een goed beeld van wat mogelijk is.

Een posting voor een paar links voor de Home Theater Audio

Wat behuizing betreft ik heb een grote Lian Lee en van de 6 harde schijven wd black vind ik soms vervelend dat ik ze helemaal niet hoor.

Ja ik heb ze wel eens gezien die kastjes en als je veel met een film op een blu ray werkt dan zit ook al iets met de opslag die je nodig heb.

Wat belangrijk is zit natuurlijk in zoals je aan de tweede link zag in de audio.
De video is dat ook natuurlijk maar daar kun je niet zoveel kanten mee uit ,HD of meschien meteen naar 3D maar zeg het maar zelf zijn er erg veel film in 3D.
Maar een HDMI van je video kaart naar je audio kaart is wel nodig.
En dan de HDMI van de audio kaart naar een home theater versterker/reciever.
Ik heb deze Onkyo TX-SR608 en deze audio kaart Auzen X-Fi HomeTheater HD
Hoor soms zelfs rechts van me het gras dat in de film naast de weg ligt nog bewegen.
Best wel appart als dat soort geluiden nooit eerder gehoord in die film.
Meschien dat me pc configuratie zoals b.v de codec en cyberlink power dvd ook zijn rol daarin heeft.
Maar het verschil toen ik de Onkyo erbij zette is groot ook de video kwaliteit is erg goed want de monitor staat natuurlijk ook op de Onkyo aangesloten.
Dus mijn ervaring is dat zowel de geluids kaart als de reciever hun geld zeker waard zijn.

Laatst bewerkt:
Ik heb momenteel de volgende opstelling staan.
Denon AVR-2309 7.1
Denon DVD-1730
UPC mediabox
Playstation 3

Speakers;
Vier Dali 104
Twee JBL
B&W center cc6
Rel Quake subwoofer

Dan ben je al een heel eind op weg ,en zie het nut van een LCD scherm niet echt.
Waar moet je hem op aansluiten als je video en audio van de HTPC al naar je Denon gaat die het doorgeeft waardchijnlijk naar je TV.

Het enige wat ik bij mij wel heb is dat de processor flink belast kan met het afspelen van 1080p HD bestand maar heb nog een core 2 duo 2.4

LCD scherm heb ik al een Samsung LE40A656. Heb de vraag iets aangepast, bedoelde een klein lcd schermpje in de behuizing van de HTPC.:o

Heb de volgende behuizingen gevonden die mij wel interessant lijken.
Antec Fusion Remote (444(W) x 140(H) x414(D) ;
http://store.antec.com/Product/enclosure-veris_media/fusion-remote-black/0-761345-15735-3.aspx
Is ook eventueel in het zilver te verkrijgen, gezien mijn Denons Premium Silver zijn.
Zalman HD503 (450(W) x 170(H) x 455(D)mm);
http://www.zalman.co.kr/Eng/product/Product_Read.asp?Idx=370
De laatste heeft aan de voorkant een "HotSwap" mogelijkheid, dat zou handig zijn voor snel een back-up maken over het netwerk.

Laatst bewerkt:
toevallig heb ik net mijn htpc inelkaar gezet

de Club3d Theatron Agrippa is echt een aanrader voor een goede geluids kwaliteit
zeker als je een home cinema set hierop wilt aansluiten

verder heb ik een GT430 in mijn htpc zitten deze is perfect voor htpc (niet voor gamen)
maar wel voor 1080P resoluties en 3D films

verder is het idd mogenlijk om een HTPC aan te sluiten via een HDMI connectie
alleen moet je home cinema set dit wel ondersteunen

ik raad je wel aan om voor 2/4GB geheugen te gaan een grote scherm vraagt veel geheugen en 3d kan ook aardig wat geheugen vragen

dit is mijn opstelling

Onkyo TX SR-608 Reciever
2 x KEF Q500 speakers
HTPC
Core i3 550
Asus P7H55D-M PRO
Kingston value Ram pc3-10600 2x 2GB
Samsung spinpoint f3 500gb
Blue Ray speler
Nvidia GT430 1GB OC
geluidskaart Club3d Theatron Agrippa
Thermaltake Lan/HTPC box
hp draadloos toetsenbord+muis
linksys wireless n kaart

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.:)

3D is niet ter sprake, gezien ik niet verwacht dat mijn Samsung LCD dit kan verwerken.(LE40A6565)
Aparte geluidskaart is voor mij (voorlopig) niet nodig. Zoals aangegeven, aak ik nu ook gebruik van onboard Realtek met 7.1 ondersteuning. De Denon AVR-2307 heeft HDMI en 7.1 geluid.
Nu gaat de PS3 en de UPC media box via HDMI op de receiver met HDMI naar de LCD TV. echter heb ik geen aansluitingen meer over. Ik ben dus aan het kijken of ik bijvoorbeeld de PS3 op de HTPC kan aansluiten via een HDMI input en dat de HTPC dit weer naar de receiver stuurt.

Videokaart is ook niet nodig, heb begrepen dat je met de onboard video en Core i5 met iGPU prima Full HD kunt afspelen. Heb eventueel nog een XFX GTX260 BE liggen.

moet het persee over het hdmi kanaal?

je kunt ook component gebruiken voor de video (is ook HD)
en dan het geluid over het Optical of RCA kanaal heen dan heb je 1 hdmi poort vrij

als het goed is kan je playstation daar tog op?
of gebruik S-video

rearlrg.jpg

dit is je versterker ik neem aan dat niet alles over hdmi hoeft...

weet ook hoe meer tussen stukken hoe slechter het kwaliteit dus kun je het beste gewoon direct in de reciever zitten

Laatst bewerkt:
Ik ken de aansluitingen op mijn receiver en ja wil het liefst zoveel mogelijk over HDMI. Optisch kan geen echt 7.1 geven. RCA is reeds door de dvd speler en PC in gebruik, dus geen eentje meer over. Zou de PS3 direct in de LCD kunnen doen, maar dan zit ik nog met het het geluid. De enige mogelijkheid blijft dan optisch over, en zit ik met 5.1 geluid.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan