Als ik een voor mij onbekende database open, dan is het eerste wat ik doe het venster <Relaties> openen om te zien hoe de db in elkaar zit. Het zal je wellicht niet verbazen dat ik behoorlijk schrok van die van jou. En dan hebben we het natuurlijk vooral over de tabel [Metingen], die bijzonder slecht (zeg maar gerust: niet) is genormaliseerd. Ik zag dat al voordat ik ook maar één veld uit die tabel had bekeken, omdat je in de Relaties zo'n 8 keer de tabel [Produktie medewerkers] daaraan had gekoppeld. Normaal gesproken zou je aan één keer genoeg moeten hebben. Maar als je in één tabel velden gaat herhalen, dan maak je het jezelf behoorlijk moeilijk. Een simpel voorbeeldje is het veld [Datum_emailleren_1elaag], dat in 3 varianten terug komt. Je zou dat veld in een aparte tabel [Emailleren] kunnen zetten, met daarin één datumveld, een veld [Medewerkers_Id] en een veld [Laag] waarvan je in het (dan) subformulier Emailleren keuzelijsten maakt. Al hoeft dat veld [Laag] niet eens, want zodra je een laag uitvoert, en dus een datum+tijd hebt ingevoerd, weet je welke laag dat is: de oudste datum = Laag1, de volgende datum =Laag2 en zo verder. Op die manier is niet alleen het veld [Datum_emailleren_1elaag] t/m [Datum_emailleren_3elaag] weg genormaliseerd, je bent ook van de beperking af dat je nooit meer dan 3 lagen kunt emailleren. Mocht dat nodig zijn.
Veel erger is de situatie met de velden [Laagdikte2bisq1_1] t/m [Laagdikte2bisq1_7], Laagdikte2bisq2_1] t/m [Laagdikte2bisq2_7] etc, die dus ook allemaal naar een eigen tabel kunnen. Als alle cijfers duiden op één meting, dan kun je ze bij elkaar rapen en er één tabel van maken. Zelfde voordeel: heb je 3 metingen nodig, dan maak je 3 records, wil je er 9, dan maak je 9 records. Geen beperkingen meer.
Verder maak je ook nog gebruik van keuzelijsten met invoervak (goed ingeschat namlian :thumb

en dat is iets waar ik ook een gruwelijke hekel aan heb. Ik zeg: nooit doen!
Kortom: toch graag wat meer uitleg.
Terug naar de vraag: ik snap 'm jammer genoeg nog steeds niet... Ik zie een formulier (F_metingen) met een subformulier. Geen tabblad te bekennen....
Laat de uitleg dus maar zitten