hoofdletter bij elke zin. in mail programma/word document etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.

jojajuji

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
als ik een tekst maak, in mail of word of wat voor document dan ook begint elke
regel met een hoofdletter.
Ik wil dat uitschakelen.
help.

Dat kun je aanpassen in de autocorrectie instellingen van Word.
Word zal ook als email editor ingesteld staan en is het daar ook meteen opgelost.

Overigens, als je gewoon door typed en het maken van nieuwe regels aan Word overlaat gaat het ook gewoon goed.
Als je dan zelf een nieuwe regel maakt zul je deze ook met een hoofdletter willen laten beginnen.
Het is maar net welke opmaak je wilt hebben.

Laatst bewerkt:
Bij de automatische functies van Word (en ook andere Office onderdelen) moet je jezelf afvragen hoevaak je er last van hebt, en hoe vaak het eigenlijk goed gaat. De optie om tekst met een hoofdletter te beginnen, zal in meer dan 80% ongetwijfeld goed werken, misschien zelfs wel hoger. Dat zou inhouden, dat je er dus veel profijt van kan hebben als hij aan staat. Als je tijdens het tekstverwerken er achter komt dat je op een bepaald moment de correctie niet wilt, dan is op <Ctrl>+<z> drukken voldoende om de hoofdletter weer 'klein' te krijgen. Uitzetten van op zichzelf nuttige functies kan meer hinder opleveren dan voordeel; het gaat er om dat je er juist mee omgaat!
Iets vergelijkbaars hoor ik vaak over de optie om twee hoofdletters te vervangen door één hoofdletter. Er zijn inderdaad woorden en (plaats)namen waarbij je dat niet wilt. Ook hiervoor geldt: zodra je constateert dat een woord verkeerd wordt gecorrigeerd: gelijk op <Ctrl>+<z> drukken. In dit specifieke geval zul je zien dat het verkeerd gecorrigeerde woord automatisch is toegevoegd aan de lijst met uitzonderingen: een volgende keer wordt het dus niet meer gecorrigeerd! Probeer het maar eens met het woord IJsselstein; zodra je op de spatiebalk hebt geklikt treedt de Autocorrectie in werking. Als je daarna op <Ctrl>+<z> klikt, wordt IJsseltein weer in ere hersteld. Maak je daarna een nieuwe zin, dan blijft IJsselstein ongemoeid. Op die manier werkend krijg je na verloop van tijd een autocorrectie die perfect werkt voor jou.
Kortom: opties uitzetten kan altijd nog; probeer eerst eens om het programma te gebruiken op de manier zoals het bedoeld is...

allen bedankt voor deze info ik ga hier zeker over nadenken en misschien later wel gebruiken.
Maar nu wil ik die hoofdletter bij elke zin uitschakelen, hoe doe ik dat want dat is mij
nog niet duidelijk?

Welke versie van Office gebruik je?

Ok, ik heb 2010 en daar is het heel anders. Ik wil het morgen op kantoor wel even nakijken maar voor die tijd zal iemand anders er al wel antwoord op hebben :)
Maar je kunt ook zelf even zoeken naar de instellingen voor autocorrectie.

Laatst bewerkt:
Dit is een bug!

Ik gebruik hier Word 2010 en ben bezig in een tabel woorden te noteren die wel of niet met hoofdletters geschreven moeten worden, bijvoorbeeld: kerstvakantie. Belangrijk dus, dat de autocorrectie niet telkens automatisch de eerste letter in een cel verandert in een hoofdletter na een spatie of enter gegeven te hebben.

Op de gebruikelijke wijze heb ik het automatisch nieuwe zinnen laten beginnen met een hoofdletter uitgeschakeld (ontvinkt).
Dat werkt daarna prima..... tenminste: buiten de tabel. IN de tabel werkt het niet en gaat het programma gewoon door met de eerste letter veranderen in een hoofdletter.

Ik kan niet anders concluderen dan dat het een bug is in Word!

Of weet iemand hoe het is op te lossen?

Het is geen bug, want Word beschouwt elke cel als een eigen alinea. Het is hooguit een eigenwijze insteek van Microsoft. Tabellen hebben hun eigen opties overigens. Je kunt het dus nog steeds uitzetten.

Ben je daar nog steeds sinds 2011 naar aan het zoeken? Microsoft heeft de opties goed verstopt, maar ook weer niet zó diep :).
Klik op de <Office> knop, dan vind je vanzelf de knop <Opties>. En dan moet je door de verschillende categorieën zoeken naar de juiste vinkjes.

Ik voorzie deze van een slotje. Oude topics mogen met rust worden gelaten. Daarbij is het niet toegestaan mee te liften in iemand zijn / haar topic. Graag even een eigen topic aanmaken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan