Hoofdletter controle bij inloggen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Milenko

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2009
Beste helpmij'ers,

Ik heb een probleempje met het log-in systeem. Als je inlogd met je gebruikersnaam en wachtwoord, kan je je gebruikersnaam op elk mogelijk manier typen qua hoofdletters. Dus 'Gebruikersnaam' en 'GeBrUiKeRsNaAm' zijn beide correct volgens mijn script.

Dit is het stukje code waar het om zou moeten gaan:

PHP:
$sql="SELECT * FROM $tbl_name
      WHERE gebruikersnaam='$username'
      AND wachtwoord='$password'";

Weet iemand misschien een hele mooie oplossing voor mijn probleem? Op Google kon ik weinig vinden op: "php inloggen hoofdletters" en met de andere zoektermen kwam ik helemaal op niks uit.

M.v.g. Milenko

Laatst bewerkt:
Doorgaans is een gebruikersnaam ook niet hoofdletter gevoelig, alleen het wachtwoord...

Wanneer je het echt zou willen zou ik het gebruikersnaam veld een charset geven die hoofdletter gevoelig is (bijv latin1_general_cs)

Ik zal eens kijken!

Moet ik dat bij het wachtwoord ook nog doen? Of wordt het daar al automatisch toegepast omdat het het type password is?

Zo'n charset waar ik het over had pas je toe op de het database veld, zodoende vergeet je het ook niet te controleren in je script.

De database heeft geen password type dus snap niet wat je bedoelt.

Als het goed is is je wachtwoord gehashed en komt er een andere hash uit wanneer je een teken van case wisselt.

Laat dat over het wachtwoord maar zitten :P Moet ik nog wat dingen aan veranderen (hoewel het nu ook werkt)

Die charset heb ik niet in m'n script gezet, maar in de database aangepast. Dus het veld gebruikersnaam heeft als charset latin1_general_cs en dit werkt eigenlijk prima. Of gaat dit problemen opleveren?

Ik las je antwoord een beetje te snel, ik heb gewoon gedaan wat jij zei :) Nu moet ik nog kijken hoe ik het wachtwoord ga hashen. Ik heb hier wel veel dingen over gelezen, maar eigenlijk heb ik het niet zo'n zin om het uit te gaan zoeken en toe te passen. Dat ga ik doen als de website bijna (of helemaal) af is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan