• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoofdletters naar Kleine letters

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroen1972

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2006
Hallo,

Ik heb een bestand met circa 935 klanten. Deze staan onder elkaar. De een gedeelte van de plaatsnamen staat echter in met hoofdletters, dit wil ik niet omdat dit erg schreewerig op de brieven komt. Dus ik wil de plaatsnaam beginnen met een hoofdletter en verder met kleine letters.
Nu vond ik de volgende oplossing op Helpmij.nl:

Klik met je rechtermuisknop op een tabblad en kies "Programmacode weergeven" links zie je dan de namen van je blad, selecteer daar het bewuste blad, rechts heb je nu een blanco veld daar kan je de volgende code in plakken, als nu Blad1 geactiveert wordt veranderen de eerste letters in hoofdletters. A1:C10 kan je veranderen in dat wat op jouw blad van toepassing is.
Private Sub Worksheet_Activate()
Dim Rng As Range
For Each Rng In Worksheets("Blad1").Range("A1:C10")
If Rng.HasFormula = False Then
Rng.Value = StrConv(Rng.Value, vbProperCase)
End If
Next Rng
End Sub

Dit snap ik redelijk. Nu zet ik de plaatsnamen onder elkaar in een nieuw blad van A1 tot A938. Ik plak het script in de worksheet maar er gebeurd niets.

Wie kan mij helpen!!!!

Gr. Jeroen

Hoi,

Waarom doe je het niet zo:

Voeg achter de kolom met plaatsnamen tijdelijk twee extra kolommen in

In de eerste cel rechts van de plaatsnaam de formule

=BEGINLETTERS(cel ervoor) en kopieer deze naar beneden tot de laatste cel met een plaatsnaam

Selecteer al deze cellen opnieuw (dus die waarin de formule staat)

Nu: Kopiëren aanklikken
Eén cel naar rechts

Menu: Bewerken > Plakken speciaal; vinkje bij 'Waarden'

en ... klaar is Kees.
De twee andere kolommen kunnen nu worden verwijderd.

Om dit script uit te voeren moet het worksheet geactiveerd worden. Heb je al eens tussen een ander en dit sheet heen en weer geklikt?

Een andere optie is om de macro een andere naam te geven. Verander Private Sub Worksheet_Activate() in Sub NormaleNaam() of zo. Bij Extra - Macro - Macros staat nu NormaleNaam en hierop klikken om de macro te activeren.

Ron

Ik werd wat opgehouden en daardoor wat te laat, hierboven staat een prima oplossing

Laatst bewerkt:
Je moet dan natuurlijk Blad1 dan ook wel veranderen in Blad2 o.i.d. en de Range aanpassen naar Range("A1:A983")

Mvg

Piet

Beste Ommeren,

Thanx, Ben druk aan het worstelen. Toch op een of andere manier lukt het niet. Er komt in de tweede cel #NAAM? te staan. Deze heb ik tot beneden (cel B933) gekopieerd.
Als ik nu alle plaatsnamen uit rij A kopieer, gebeurd er niets (ook met plakken speciaal - waarden.

Gr. Jeroen

Ik heb het al voor elkaar dankzij Tilpi...........
Heb het andere excelbestand afgesloten voordat ik de bewerking deed...werkte prima!!!
Bedankt allemaal!!!!

Gr. Jeroen

Hoi,

"Beginner ..... ?":p

Kijk naar het voorbeeld in de bijlage
Kopieer de formule naar beneden door op het zwarte blokje in de rechteronderkant van de cel te gaan staan en naar beneden te slepen (het z.g. 'Vulgreepje in Excel-termen)

Vervolgens selecteer je alle cellen met de 'gecorrigeerde' plaatsnamen, en klikt op de knop 'Kopiëren'

Je klikt nu in de eerste cel rechts van deze reeks (in het voorbeeldje dus D3)

En klikt op menu: Bewerken > Plakken speciaal
Zet een vinkje bij 'Waarden' en klikt op OK

Simpeler kan ik het niet uitleggen ...... :o

Bijlagen

• Vulgreepje.JPG
    Vulgreepje.JPG
    18,6 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan