• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoofdletters

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Ik zoek een formule om te bepalen of in cel GEEN onderkast (kleine letters; a-z) bevat, dus uitsluitend hoofdletters, cijfers, spaties en leestekens.
Welke formule kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Vriendelijke groet,
Marianne

Met een formule

PHP:
=EXACT(a1;UPPER(a1))

Vraag aan Marianne die ik al eens eerder gesteld heb:
Ik zou zo graag eens van je willen horen of iets geholpen heeft. Je laat namelijk nooit meer iets horen in een geopende topic. Wij, helpers, zouden het toch leuk vinden om te weten of onze tips geholpen hebben.
Heel veel topic (alle eigenlijk) van jou, ik weet de uitslag niet.

Hallo Femke,
Je hebt gelijk. Ik moet zeggen dat ik dat heel vaak vergeet te melden. Ik zal er aan denken...

@JEC
Hoe geef je in dit geval ipv WAAR/ONWAAR > onderkast/geen onderkast weer

Met een IF

=IF(EXACT(A1;UPPER(A1));"geen ";"")&"onderkast"

Dat zijn 2 verschillende dingen.
Het woord waar in kleine letters is tekst.
Het woord WAAR in hoofdletters is een boolean.

@JEC.
Bedankt. Ik moet het zo doen dat ik het begrijp. Gevonden: de zogenaamde valide test?

PHP:
=SOMPRODUCT(--ISFOUT(VIND.SPEC(DEEL(A1;RIJ(INDIRECT("1:"&LENGTE(A1)));1);B2"abcdefghijklmnopqrstuvwxyz0123456789")))>0

Als ik de uitleg lees, begrijp ik de opzet/bedoeling maar met het WAAR en ONWAAR kan ik het niet volgen. Mogelijk als er een tekst komt te staan wel.

Die andere lijkt me simpeler toch

Iedereen bedankt voor de input.
Ik heb mijn vraagstuk kunnen oplossen met de formule
Code:
=EXACT(a1;UPPER(a1))[code]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan