Hoofdmenu maken in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansP3

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2009
Hallo Lezers,

Ik ben een beginnende access freak.
Nu heb ik een database gemaakt en wil voor dat ik begin een hoofdmenu hebben van invoeren , opzoeken en printen van een lijst.
Hoe kan ik dit doen??

Alvast bedankt voor de tips of hulp.

Bijlagen

Ik kan nog even niet naar je db kijken, maar in beginsel is de werkwijze:
1. Zorg dat je processen in orde zijn (wat wil je uit de db kunnen halen?)
2. Zorg ervoor dat de gegevens die je nodig hebt kunnen worden opgeslagen (zorg voor de juiste tabellen)
3. Maak de formulieren waarmee je die gegevens kunt invoeren
4. Maak de rapporten die de gewenste output opleveren
5. Maak dán de gebruikersinterface. En dat is dan ook je hoofdformulier.

Geen idee in welke stap je nu zit, maar als ik je bericht lees, vermoed ik dat je er een paar hebt overgeslagen. :).

Beste OctaFish,

Hier even mijn reactie.

Ik kan nog even niet naar je db kijken, maar in beginsel is de werkwijze:
1. Zorg dat je processen in orde zijn (wat wil je uit de db kunnen halen?)
Ik wil in mijn db halen welke kersthuisjes ik heb en wat de waarde zijn.
2. Zorg ervoor dat de gegevens die je nodig hebt kunnen worden opgeslagen (zorg voor de juiste tabellen)
de benodigde gegevens heb ik in de db beschreven, datum aankoop, bedrag, barcode, beschrijving en link voor plaatje.
3. Maak de formulieren waarmee je die gegevens kunt invoeren
is gedaan.
4. Maak de rapporten die de gewenste output opleverenzit ook al in mijn db.
5. Maak dán de gebruikersinterface. En dat is dan ook je hoofdformulier.
de gebruikersinterface zal dan zijn invoeren, opzoeken en uitprinten overzicht

Geen idee in welke stap je nu zit, maar als ik je bericht lees, vermoed ik dat je er een paar hebt overgeslagen. .

Beste Hans,

Nogal veel gevraagd om alle mogelijkheden van Access in één bericht toe te lichten (opzoeken; printen; invoeren enz.).

Ik raad je aan om bijvoorbeeld eens een keuzelijst met invoervak bovenaan je formulier te plaatsen, en vervolgens de wizard te volgen. Eén van de opties is immers al om het gewenste record op te zoeken.
Een andere optie is een button er op te zetten. Ook hier krijg je een wizard wat je zal vragen wat de bedoeling is van deze knop.

Speel er maar even mee, en hopelijk word je steeds enthousiaster. :)

Luc

Ik heb je db bekeken (ik vermoed dat luc daar nog niet aan toe is gekomen) en dat 'hoofdformulier' dat je vraagt, lijkt mij in deze db overbodig, omdat je maar één tabel hebt, één formulier en één rapport. Je kunt dus alles al vanaf je huidige formulier doen. Ik zie geen enkele meerwaarde in het maken van een apart startformulier.

Had ik wel bekeken hoor.
Heb zelfs test gemaakt op het formulier dat er in zat met een keuzelijst met invoervak.
Ik heb enkel wat beginnerstips gegeven, waardoor iedereen die er nog weinig van af weet snel aan de slag kan gaan.

Zoals je echter zegt: een hoofdmenu is in dit geval ook niet echt nodig.

Mogelijk is er hier vraag naar het schakelbord dat je vroeger ook in Access had. Ik heb dat ooit een enkele keer gebruikt, maar gebruik dat al jaren niet meer omdat ik alles liever zelf maak.

Maar hier heb je een link om het eventueel met de nieuwere Access versies toch nog te gebruiken.

https://support.microsoft.com/nl-nl...gebleven-f8b3d607-8f1f-4ecf-9979-79b1565f5471

Schakelbord? Microsof heeft dat er niet voor niks uitgesloopt :). Dat moeten we toch echt niet meer willen gebruiken :D.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan