Hoofdschrijf vol -> wijzigen mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

justinos

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2004
Berichten
199
Hallo allemaal,

Ik hoop dat mijn vraag in dit forumgedeelte goed zit, zo niet.. excuses!!

De C:\ schijf is op mijn pc de hoofdschijf. Dit is een schijf van 8 gig maar zit ondanks dat toch helemaal vol, op ongeveer 800 MB na. Dit komt o.a. door de WINDOWS map (ruim 5 gig) en een aantal programma's zoals microsoft office. Deze programma's kan ik niet verwijderen, daar heb ik geen installatie cd meer van.

Mijn PC is de laatste tijd niet erg snel meer, ik heb al 1gig geheugen erbij gezet maar nog steeds niet heel veel sneller. Wat mij opvalt is dat de C schijf nog maar 800 MB over heeft en dit zakt soms heel snel richting de 400. Als er een groot programma draait zoals sony vegas studio (video montage) dan zakt ie soms richting de 100 mb (door de temp files geloof ik, heb er niet heel veel verstand van).

Is het dus mogelijk om de C schijf niet meer als hoofdschijf te gebruiken? Of in ieder geval om de map WINDOWS naar een andere schijf te verplaatsen? Mijn D schijf heeft bijvoorbeeld 250 gig dus dat komt veel beter uit. Kan dit zomaar of zijn hier oplossingen voor?

Alvast bedankt!
Justin
 
Wellicht had je beter de grote programmas op de D:\ schijf kunnen installeren.

Een schijf van 8 gig is niet veel en ik denk ook niet dat het een snelle schijf is. De 250GB schijf is vele malen sneller maar het systeem past zich aan aan de langzaamste schijf :confused:
 
Ik vind het een beetje onlogisch dat je een 8 GB hdd als master hebt genomen, terwijl je er ook een van 250 hebt. :confused:Waarom draai je ze niet gewoon om? Even alles back-uppen, formatteren, en windows op de 250 GB hdd zetten. Is wel het beste.

Als je toch perse je 8 GB hdd wilt behouden als hoofdschijf kun je het virtueel geheugen naar beneden halen, als je denkt dat je genoeg ram hebt. De map WINDOWS kun je niet verplaatsen aangezien dat je OS is en dus je systeem daarop draait.

Nogmaals, ik zou gewoon beide schijfen formatteren en XP op je grote harddisk zetten. Heb je nog vragen, stel ze maar:thumb:
 
Deze pc heb ik zo'n 3 jaar geleden gekocht. Door een systeembeheerder is alles erop geïnstalleerd, ik had op dat moment nog helemaal geen verstand van dit soort zaken. Al maanden installeer ik alles op de D schijf en probeer ik vanalles van de C schijf af te halen.. maar ik zit gewoon vast en kan niks meer van de C schijf halen.

Je tip om te back-uppen, formateren en windows op de D schijf te plaatse is wel een goeie! Moet ik maar gaan doen :) bedankt
 
Als je dat gaat doen moet je wel op de jumpers op de harde schijven letten, je moet de 250 GB harddisk dan op master zetten en de 8 GB op slave, en de IDE kabel dan ook veranderen. Nog een tip trouwens: Als je veel en grote documenten hebt, maak dan maar een partitie op de C-schijf. Ik spreek uit eigen ervaring. En die 8GB kun je later gebruiken om bijvoorbeeld automatische back-ups uit te voeren (als je grote schijf het begeeft heb je (bijna) al je documenten op je kleine schijf nog). Ik hoop dat het je lukt, als je nog vragen hebt mag je ze gerust stellen.;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan