Hoofdstuknummering en positionering

Status
Niet open voor verdere reacties.

Constructo

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2015
Beste forumleden,

Voor een document maak ik gebruik van verschillende styles, waaronder "Heading 1" voor hoofdstukaanduiding. Aan deze style heb ik een automatische nummering gekoppeld zodat hoofdstukken automatisch doornummeren. Zodoende kan ik eenvoudig een inhoudsopgave maken waaring zowel hoofdstuknummering als hoofdstuknaam aangeduid worden. Dit ziet er als volgt uit:
1 Inleiding

Onder Modify Style > Numbering... > Customize kan ik tegens een voorzetsel voor de nummering zetten zoals "Hoofdstuk". Er komt dan bijvoorbeeld in het document:
Hoofdstuk 1 Inleiding

Graag wil ik "Inleiding" onder "Hoofdstuk 1" geplaatst zien zoals dit:
Hoofdstuk 1
Inleiding

Is dit mogelijk m.b.v. bepaalde instellingen onder Style, zonder dat bijv. mijn automatische inhoudsopgave in de war raakt?

Ik zie dat het lukt met een zogenaamde "soft return" (SHIFT+ENTER) na de 1. Kan dit ook automatisch?
En hoe voorkom ik dat in mijn koptekst, waarin een styleref zit naar Heading 1, "Hoofdstuk 1" boven "Inleiding" komt te staan?

Laatst bewerkt:
Dat zal je denk ik niet gaan lukken. Overigens is het niet zo heel moeilijk om handmatig een <Shift>+<Enter> te geven voordat je de tekst typt, toch?

Klopt, handmatig is verder goed te doen.

Dan nog mijn laatste puntje: Hoe voorkom ik dat in mijn koptekst, waarin een styleref zit naar Heading 1, "Hoofdstuk 1" boven "Inleiding" komt te staan (zoals nu in de hoofdstukbenaming het geval is)?

Ik zie dat het lukt met een zogenaamde "soft return" (SHIFT+ENTER) na de 1. Kan dit ook automatisch?
En hoe voorkom ik dat in mijn koptekst, waarin een styleref zit naar Heading 1, "Hoofdstuk 1" boven "Inleiding" komt te staan?
Stond die tekst daar net ook? :)
Nee, die <Shift>+<Enter> kun je niet in de stijl inbakken. En sterker nog: zodra je een Regeleinde in een kop zet, krijg je die natuurlijk ook in de koptekst terug; de StyleRef doet niks anders dan alles wat jij aan tekst in een kop zet ophalen en laten zien. Dus ook je regeleinde.
Er is wel een bruikbare Workaround te verzinnen, die alle door jou gewenste resultaten oplevert. Maar dat je op <Enter> moet drukken om een nieuwe regel te maken, tja, dat is in een tekstverwerkingspakket onvermijdelijk :).
Je zou dan een stijl moeten maken die je voor Kop 1 gebruikt en die je opneemt in de Inhoudsopgave en een vervolgstijl die je koppelt aan de stijl voor Kop 1. Dus als je de tekst typt met de nieuwe Kop 1 krijg je Hoofdstuk #, vervolgens druk je op <Enter> en krijg je de vervolgstijl op de volgende regel. Je typt de tekst, drukt op <Enter> en komt dan in de Standaardstijl.
In de Koptekst kun je de 2 stijlen met een StyleRef netjes achter elkaar zetten.

Je zou dan een stijl moeten maken die je voor Kop 1 gebruikt en die je opneemt in de Inhoudsopgave en een vervolgstijl die je koppelt aan de stijl voor Kop 1.

Beste Octafish, bedankt voor het meedenken. Dit lijkt te werken inderdaad, ik heb nu 2 stijlen voor de Hoofdstukbenaming en de tweede is een vervolgstijl op de eerste. Indien ik echter onder Inhoudsopgave > Options ... > Options ... zowel Heading 1 als Heading 1 - vervolg op TOC level 1 zet, komen ze onder elkaar in de inhoudsopgave. M.a.w. hoe zorg ik dat ze in de inhoudsopgave achter elkaar komen te staan?

Dat laatste zal denkelijk niet lukken, omdat de stijlen nu allebei gemarkeerd staan voor de inhoudsopgave. Ik zou alleen de vervolgstijl gebruiken, het gaat tenslotte meer om de inhoud dan om de nummers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan