Hoog CPU-gebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Witchy

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2001
Normaal staat mijn CPU-gebruik op zo'n 4% als ik geen programma's heb draaien. Sinds een paar dagen is dit veranderd in 40-45%. Ik heb gecontroleerd op virussen, wormen en spyware maar er was niets te vinden. Wat kan dit veroorzaken? Een paar programma's aan en CPU schiet naar de 100%. Bovendien openen alle programma's heel erg langzaam. Wat kan ik hieraan doen?

Dat wil ik wel doen maar ik gebruik Norton Anti Virus. Die vindt niets. Ik heb een online scan uitgevoerd met Micro Trend. Die vindt niets. Ik heb gecheckt met Spybot S&D en AdAware. Ook niets. Waarom zou ewido dan wel iets vinden? En veroorzaakt dat geen conflict met Norton?

ewido doet meer dan al de genoemde programma's.
Dit is een echte spyware zoeker.

Zet je taakbeheer eens open en kijk welke processen de cpu zo erg belasten.
Hoe onderhoud jij je harde schijf? Maak je deze regelmatig vrij van oude, nutteloze en tijdelijke bestanden? Defragmenteer je regelmatig?
Welke software draait er allemaal mee op de achtergrond?

Ik maak schoon met CrapCleaner en Norton Utilities, ik heb pas nog gedefragmenteerd. Ik heb ook nog Microsoft Antispyware meedraaien en Spywareblaster. Ik gooi temp-bestanden weg en leeg regelmatig de prefetch folder.

In taakbeheer zie ik bij processen staan: vsmon.exe die heen en weer schiet van 20 naar 32 (onder het kopje CPU), verder csrss.exe varieert van 7 tot 15 en dan onderaan bij niet-actieve systeemprocessen varieert het getal tussen 53 en 60. Zegt dit je iets???

Jep, de eerste (vsmon) is je Firewall die erg druk is om een worm (csrss) tegen te houden waarschijnlijk: (staat csrss er toevallig 2x tussen?)

csrss.exe is also process which is registered as the W32.Netsky.AB@mm worm, the W32.Webus Trojan, Win32.Ladex.a and more. This virus is distributed via the Internet through e-mail and comes in the form of an e-mail message, in the hopes that you open it’s hostile attachment. The worm has it’s own SMTP engine which means it gathers E-mails from your local computer and re-distributes itself. In worst cases this worm can allow attackers to access your computer, stealing passwords and personal data. It is a registered security risk and should be removed immediately.

bron: http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/csrss/

Let op! csrss.exe is dus ook een geldig proces, staat bij mij op 00% cpu-usage
En het laatste (niet actieve....) is wat er allemaal NIET gebeurd met je CPU (vrije tijd zeg maar)

En als je inderdaad dat virusje hebt, dan is het logisch dat je pc zo druk bezig is. Stel je eens voor dat je in je eentje een deur moet dichthouden waar 50 mensen tegen staan te duwen...

Hier kan je een aardige lijst vinden met tools voor het verwijderen van bekende virussen: http://securityresponse.symantec.com/avcenter/tools.list.html

Laatst bewerkt:
Nee dit csrss.exe staat er maar één keer. Maar ik open nooit nooit nooit bijlagen van onbekende afzenders. Hoe kan dat nou. Heb trouwens net ewido geïnstalleerd en laten scannen, ook die vindt helemaal niets. En NAV heb ik vanavond ook laten scannen, vindt ook niets.
Dit snap ik toch even niet.

Ik heb wel cvchost.exe er vier keer in staan, maar die staan allemaal op 0.

Dan loop ik voor niks paniek te zaaien waarschijnlijk... dan zou ik het verder ook niet weten... :(

Ik heb het Symantec artikel gelezen en ook die andere info. Bij mij staat csrss.exe één keer in het systeem en wel in de windows/system32 folder, waar het behoort te staan. Ik vind geen vermelding in de windows folder. Dus dan zou het het legitieme proces zijn wat bij windows hoort? Het is heel verwarrend.

Geplaatst door Witchy
Ik heb het Symantec artikel gelezen en ook die andere info. Bij mij staat csrss.exe één keer in het systeem en wel in de windows/system32 folder, waar het behoort te staan. Ik vind geen vermelding in de windows folder. Dus dan zou het het legitieme proces zijn wat bij windows hoort? Het is heel verwarrend.
Je kunt er dan rustig van uitgaan dat het de legitieme csrss.exe is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan