Hoog ram verbruik na 4 dagen werken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom VH

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2008
Hallo,

Mijn laptop:
Lenovo T500
2GB ram
1GB virtueel geheugen
ATI HD 3650 grafisch kaart
Win XP pro SP3 eng.

Aan mijn bureau hang ik er nog een 22" HP scherm aan via een docking station.

Gedurende de week restart ik mijn laptop bijna nooit. Ik gebruik meestal "stanby" of "hibernate". Na een 4 dagen werken komt de melding dat ik het virtueel geheugen moet vergroten. Het geheugengebruik leunt dan tegen de 3GB. Als ik alle programma's afsluit is het geheugenverbruik nog altijd 2,2GB. Als ik mijn pc opnieuw opstart dan heb ik slechts een geheugenverbruik van 1GB.

Kan iemand mij vertellen vanwaar het grote verschil tussen de 2,2GB en 1GB na een restart? Is er een manier om te bepalen welke applicatie er nog op de achtergrond zo veel geheugen vraagt?

Nog enkele plaatjes:
Na 4 dagen gewerkt te hebben op de PC en nadat ik ALLE applicaties afgesloten heb dan zie het er als volgt uit:
ramusageendofweek.png

processesendofweek.png

Na een restart ziet het geheugenverbruik er als volgt uit:
zramafterrestart.png

processesafterrestart.png

Hoi,
als je je pc in de standby of hibernatestand zet blijft het geheugen intact/geladen. Schakel je daarentegen je pc uit dan worden alle applicaties die je hebt gebruikt uit het geheugen verwijderd en wordt het geheugen weer "schoon" geladen tijdens de start. Omdat je dan pas gestart bent wordt er relatief weinig geheugen gebruikt, pas als je van alles gaat gebruiken komt er ook steeds meer geheugengebruik bij.
Overigens vind ik dat je behoorlijk veel mee-opstartprocessen hebt. Zelf heb ik ook WinXPSp3 in dualboot en ik heb tussen de 30 en 35 processen lopen.
Dat verklaart ook je hoge geheugengebruik.
Als ik jou was zou ik eens behoorlijk gaan afvinken in de opstartprocessen. Alles, buiten je evt. firewall, antivirussoftware en draadloze configuratiesoftware en andere essentiële software, uitvinken.
Je pc/laptop zal er een stuk sneller door opstarten en in z'n geheel sneller reageren. Programma's worden dan pas in het geheugen geladen als ze je daadwerkelijk gebruikt.
N.B. Richtlijn grootte pagefile: 1.5 x het aanwezige RAM-geheugen.

Laatst bewerkt:
Misschien eens goed om dit artikel goed door te lezen om wat duidelijkheid te verschaffen.....
Bedankt!

Ok. Na een week werken:
  • comit Charge total = 2,3GB
  • Physical Mem. Available = 1GB (meer dan genoem om te kunnen werken :) )

Er is dus ruwweg 1,3 GB aan gegevens in de pagefile geplaatst. Is er ergens te achterhalen welke applicaties / drivers deel uitmaken van deze gegevens? Niet dat het veel uitmaakt maar het is wel leuk om weten welke apps / drivers nu zo veel van "de pagefile" vreten

Hoi,
als je je pc in de standby of hibernatestand zet blijft het geheugen intact/geladen. Schakel je daarentegen je pc uit dan worden alle applicaties die je hebt gebruikt uit het geheugen verwijderd ....
Als ik "Mem Usage" van de processen optel kom ik nooit aan die 2,2 GB.

Als ik jou was zou ik eens behoorlijk gaan afvinken in de opstartprocessen.
Dit is in MSconfig bij "opstarten" zeker?
inderdaad, een "vers" geïnstalleerde XP met enkel PDF-reader en Resolume heeft bij mij ook maar 25 processen actief. Op mijn laptop zal ik er wel een deel kunnen uitschakelen maar het meerendeel zal toch moeten blijven.

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan