• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoogste getal weergeven van wisselende reeksen

Status
Niet open voor verdere reacties.

historic

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2023
Dag allen!

Ik heb een vraag waar ik niet uitkom.

Ik heb een reeks getallen die oplopen van 1 tot een willekeurig nummer. Bijvoorbeeld 11 of 26. Na elk hoogste getal uit de reeks start de reeks weer opnieuw. In het voorbeelbestand gaat het om kolom A. Hierin start de reeks in A2 met het cijfer 1 en dit loopt op tot 12 in cel A13. Vervolgens start er een nieuwe reeks met het cijfer 1 en dit loopt door tot cel A24. In cel A24 staat dan 11. Hierna start weer een nieuwe reeks, etc.

ik wil graag in kolom B steeds het hoogste cijfer van de (individuele) reeks in kolom A weergeven. In het voorbeeldbestand heb ik deze waarde handmatig toegevoegd. In cel B2 tot en met B13 staat dan het cijfer 12. Dit is namelijk het hoogte cijfer van de eerste reeks. In cel B14 tot en met B24 staat dan het getal 11 omdat de tweede reeks tot 11 loopt. Dit proces herhaalt zich tot de getallenreeksen in kolom A zijn geëindigd.

De vraag is nu: Welke formule dien ik in cel B2 tot en met B* te plaatsen (waarbij het sterretje staat voor de laatste cel waar bij A data staat, bijvoorbeeld B123) om dit resultaat te krijgen? Mijn excelbestand kent meer dan 4000 rijen, dus handmatig is het te veel werk om dit zo te doen.

Wie o wie heeft de sleutel? Thnx in advance!

Groet,

Dirk Jan

Bijlagen

Code:
=IF(A3<A2;A2;B3)
Zet deze formule in B2 en trek deze door naar beneden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan