• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoogste of kleinste waarde selecteren rekening houdend met

• Onderwerp starter Onderwerp starter NVV
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

NVV

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2021
Goedendag,

Ik ben bezig met een Excel bestand en het is de bedoeling dat het gemiddelde van de twee hoogste waardes worden berekend. Deze twee hoogste waardes moeten wel aan een voorwaarde voldoen (J of N) zie bestand in de bijlage. Van de collega mag ik niets veranderen aan de lay-out van het bestand en dus ook geen cellen toevoegen of iets dergelijks. Weet iemand een mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen?

Bijlagen

Van de collega mag ik niets veranderen aan de lay-out van het bestand en dus ook geen cellen toevoegen of iets dergelijks.
Ik wist niet dat er nog despoten in dit land actief mochten zijn :). Tenzij die 'despoot' Mark Rutte heet, zou ik toch eens serieus met hem/haar in gesprek gaan, want het lijkt mij dat je dit soort 'eisen' niet hoeft te tolereren. Het gaat er om dat je een werkbaar bestand hebt/maakt, waar iedereen mee uit de voeten kan. En jouw probleem wordt dan een stuk makkelijker op te lossen.

Beste Octafish,

Dank voor uw reactie! Wellicht dat ik het iets te strak omschreven heb, de nadrukkelijke wens is er om verder geen wijzigingen aan de lay-out aan te brengen ;). Wat zou uw oplossing zijn in deze? (met eventueel het aanpassen van de lay-out)

Ik zat te denken aan PowerQuery of een macro. Je kunt met functies nog wel de hoogste/laagste waarde uitlezen op basis van MaxIF en MinIF, maar dan heb je alleen de hoogste/laagste waarde op het criterium. Dus dat schiet niet op. Een draaitabel is op basis van de huidige layout ook te lastig (sowieso raad ik je aan om de lege rijen te verwijderen; nergens voor nodig. Als je echt witruimte nodig hebt, maak dan een rij hoger. Maar vermijd dus lege rijen).
Ik denk dat ik het zou programmeren. Maar dan heb je dus een macro in je bestand zitten. Kan ook lastig zijn i.v.m. macro beveiliging.

Volledig mee eens, ik zou 4 verborgen rijen (ergens buiten het gezichtsveld) maken, 2 met de waarden volgens J en N en de volgende 2 voor de rangorde en dan ben je vertrokken.

Dit een optie voor B18? (Excel 365)
Code:
=GEMIDDELDE(GROOTSTE(FILTER(B15:K15;B4:K4="J";0);{1;2}))

Laatst bewerkt:
of:
Code:
=GEMIDDELDE(GROOTSTE(ALS(B4:K4<>"J";0;B15:K15);1);GROOTSTE(ALS(B4:K4<>"J";0;B15:K15);2))

let op het is een matrixformule als je geen excel 365 gebruikt dan afsluiten met contr shift enter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan