hoogste waarde eruit halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

denickmans

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2002
Berichten
408
Wat is de expressie in access om met een query de hoogste waarde uit een kolom te halen?

Alvast bedankt
 
ok, ik vond het eerst niet maar in combinatie met het topic over: de oudste persoon selecteren en dan jouw antwoord is het me toch gelukt!

ty!
 
Laatst bewerkt:
ok, het was dus nog NIET opgelost :(
met de functie wordt het grootste uit de volledige kolom genomen, maar nu moet er nog eerst via die query selecteerd worden uit een andere kolom, de waarden die je via deze eerste selectie bekomt, daar mag de tweede selectie(die van het hoogste getal) enkel in zoeken en dus niet in heel die kolom zoals hij nu doet.
 
Ik heb het net even bekeken, maar ik kom niet goed uit je omschrijving die je in een paar berichten gaf. Zou je dit duidelijker kunnen beschrijven...... dan zou het wel makkelijk worden.
 
ik zal het proberen...

het gaat dus over de query "grootste"

het is de bedoeling dat ik een getal kan opgeven voor het veld stadID, hierna worden dus alleen de records eruit gehaald die als waarde dit getal hebben.
daarna moet hij uit deze selectie de hoogste waarde nemen uit het veld kandidaatstemmen.
wat gebeurd er momenteel:als je de query uitvoerd en 10 ingeeft, toont hij niets (terwijl ik wou dat hij dit eruit haalde)
als je ipv 10, 11 ingeeft geeft hij wel een record, maar dit is enkel zo omdat dit getal (3986) toevallig het hoogste is van heel de kolom.

hoe kan ik dit probleem oplossen? dit mag ook op een totaal andere manier zijn, ik heb het al met een kruistabel geprobeert en dat lukt al iets beter, maar dan zit ik weer met een ander probleem...
 
Ik zou eerst een selectiequery maken die records selecteert waaruit je de hoogste waarde wilt halen. Deze query sla je op. Vervolgens maak je nog een selectiequery. Deze nieuwe query ga je uitvoeren op de eerste query, dus niet op de tabel. Dan de totalen weergeven en het juiste veld instellen op max.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan