• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoogste waarde kolom A bij kolom B 'is niet nul'?

Status
Niet open voor verdere reacties.

greins

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2013
Hallo allen,

ik zit met een excell probleem waar ik na lang zwoegen nog steeds geen oplossing voor heb gevonden..

Ik heb een kolom A en een kolom B.
Kolom a loopt van 1 tot 70, kolom B heeft willekeurige getallen waarvan de eerste paar 0 zijn, en de laatste paar ook.
Nu probeer ik een formule te bouwen die als resultaat de waarde van A geeft bij 'laatste' waarde van B die niet nul is.

In het bijgevoegde voorbeeld zou het resultaat van de formule 66 moeten zijn, omdat die in kolom B de 'laatste' waarde bevat die niet nul is.

Is er iemand die mij uit de brand weet te helpen???

Alvast bedankt!

Bijlagen

Hoi Greins,

Andere, gelijkwaardige oplossing (ook met matrix-formule, dus bij invoeren met Enter tevens Ctrl + Shift ingedrukt houden).
Code:
 =INDEX($A$1:$A$99;MAX(($B$1:$B$99<>0)*RIJ($B$1:$B$99)))
In de formulebalk verschijnt in de formulebalk de formule tussen {}.

($B$1:$B$99<>0)*RIJ($B$1:$B$99) vergelijkt de cellen B1:B99 op er een 0 staat of de cel leeg is. Is dat het geval, dan verschijnt het rijnummer.
Zet in een cel =($B$1:$B$99<>0)*RIJ($B$1:$B$99) en druk op F2 en vervolgens op F9 voor het resultaat. Je ziet dan de cellen waar getallen stonden, het rijnummer ({0\0\0\0\0\0\0\0\0\10\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\32\0\34\.....}

Met MAX bepaal je de hoogste waarde., met INDEX ga je in kolom A naar de betreffende rij.
In dit voorbeeld had het dus ook zonder kolom A gekunnen, immers in kolom A staat het Rijnummer.
Code:
 =MAX(($B$1:$B$99<>0)*RIJ($B$1:$B$99))
Deze formule geeft hetzelfde resultaat.

Groet,
Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan