• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoogste waarde uit kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

masala09

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2012
Ik wil graag de hoogste waarde uit een kolom halen.

Ik weet dat dit middels =max(A:A) gaat. Echter deze werkt enkel op cijfers. Ik wil een formule hebben die EN op tekst EN op cijfers werkt.

Bijvoorbeeld A2013-0001, A2013-0002, A2013-0003. Het hoogste moet dan worden aangegeven in een cel op een ander tabblad.

De hoogste waarde moet worden weergegeven. Dit om mijn facturen op een simpele manier te nummeren.

Pas uw celeigenschappen aan :

Als je nu 1 of 2 of.... ingeeft krijg je als resultaat A2013-0001 .... net zoals gewenst.
Daarmee ka je ook grootste, Max of wat dan ook zoeken.

@Cobbe

Listig :thumb:

of de arrayformule:

=MAX(--RIGHT(A1:A800;4))

Laatst bewerkt:
snb, Jouw formule werkt..... alleen pakt de formule de voorloopnullen niet. Zou handig zijn als ik deze ook kan pakken. Dit omdat het geheel straks automatisch een factuurnummer moet vormen.

Cobbe, celeigenschappen aanpassen, waarin?

Deze had je natuurlijk ook zelf kunnen bedenken ...

=TEXT(MAX(--RIGHT(A1:A800;4));"0000")

Omzetten naar Nederlands: =tekst(max(--rechts(a1:a800;4));"0000")

Ik mag zelf ook wel denken

Maar helaas deze werkt niet en punt is ook nog eens dat 0001 op den duur 0010 wordt en dus dat er een voorloopnul wegvalt.

Ik zit helaas al in de factuurreeks en dus mag ik hem nu niet meer aanpassen. Volgend boekjaar kan het wel.

Laatst bewerkt:
Die arrayformule is wel knap maar levert dan weer problemen indien je het nummer eenvoudig wil verhogen.
Dit heb je natuurlijk niet als je gewoon de celeigenschappen aanpast.

Mijn suggestie werkt wel !

Wat raar dat er altijd 3 voorloopnullen moeten zijn.
Maar dat is met een beetje nadenken ook eenvoudig op te lossen.....

="000" & MAX(--RIGHT(A1:A800;4))

@Cobbe

Ik zou niet weten welke problemen....

Laatst bewerkt:
Je weet natuurlijk wel dat ik nooit twijfel aan je antwoorden(oplossingen), hoop ik toch.
Maar als ik jouw formule in D1 zet krijg ik 0001 en is de toevoeging A2013- verdwenen.
Als ik nu in D2 zet =D1+1 bekom ik 2.
Kloppen doet dat wel maar is toch niet het gewenste resultaat.

Sans rancune!

@Cobbe

De vraag ging toch over de hoogste waarde uit een kolom ?
Als in kolom A een nieuwe waarde komt te staan (en ik vermoed dat dat het geval gaat worden (hoe overbodig ook)), dan blijft de formule 'presteren'.
De préfix A2013- wordt waarschijnlijk op een andere wijze toegevoegd.
De vraag was toch niet bij het resultaat van het maximum wederom het préfix toe te voegen ? (Althans zo heb ik het gelezen).

Maar als dat de bedoeling is:
=left(A1;6) & "000" & MAX(--RIGHT(A1:A800;4))

Laatst bewerkt:
Dit omdat het geheel straks automatisch een factuurnummer moet vormen.

Max.nummer zoeken en verhogen voor volgende factuur.

Zo begreep ik het toch.
Maar goed beide oplossingen werken natuurlijk wel. :)

Die voorloop die kende ik achteraf wel, maar ik had nog een addertje... De voorloopnullen moeten, als het kan, dynamisch zijn.

0001
0011
01111
11111

Probeer die dynamiek dan eens onder woorden te brengen.....

Onder woorden te brengen.

Ik begin in mijn facturatie met A2013-0001 en ik zit nu inmiddels op A2013-0351. In het eerste zijn er 3 voorloopnullen en in het tweede is er slechts 1 voorloopnul.

Allen zijn reeds zo genummerd dus daar kom ik niet meer onderuit. Als ik facturen in een ander programma, waar deze nu nog instaan ophaal dan vraagt men om voorloopnullen. Het is straks de bedoeling dat ik met het project waar ik binnenkort een lay-out van plaats voor VBA, dit alles 1 op 1 kan overzetten.

Als ik dan ineens met een ander factuurreeks kom dan kan het zijn dat de belasting moeilijk gaat doen. Als het echt niet anders kan, dan is het niet anders en moet ik kijken wat de BD gaat doen. Ik denk niet veel, maar als ik het kan voorkomen dan uiteraard graag.

Lees je bijdragen over voorloopnullen svp nog eens door. Enige consistentie ontbreekt. En/of bestudeer nog even wat
'voorloopnul' betekent.
Wat dacht je dat Text(getal;"0000") betekent ?

Dat jullie de wijze van voorloopnummers hebben aangegeven dat weet ik, maar de term voorloopnullen is wel degelijk juist. Deze nullen worden gebruikt om lege plekken voor het nummer op te vullen.

Ik ga hier geen discussie op aan. Ik vraag enkel of het mogelijk is. Als het niet mogelijk is dat het aantal voorloopnullen minder wordt, dan so be it. Het totale nummer bestaat immers aan deze kant uit 4 cijfers. Minder pakt het systeem niet. Dus van 0000 tot en met 9999. In jullie goed bedoelde voorbeeld zo het dan zijn dat ik 00000001 of 00000020 krijg. Zo begrijp ik dat van jullie. Die 4 nullen blijven dan automatisch continue staan en pas daarachter komt het werkelijke nummer.

Of ik moet iets verkeerd doen aan deze kant.

Deze doet dat exact:

=TEXT(MAX(--RIGHT(A1:A800;4));"'0000")

invoeren met ctrl shift enter

Laatst bewerkt:
Mannen (of vrouwen).

Ik denk dat ik aan mijn kant iets verkeerds heb gedaan, want nu pakt de formule wel. Vreemd???

In elk geval.

Cobbe, ik neem aan dat ik jouw opzet ook kan verdelen over tabbladen. In het tabblad: Database factuur wordt middels MAX de hoogste waarde opgezocht in en tabblad: Factuur maken, deze waarde plus 1 met celeigenschap aangepast: "A2013-"0000 automatisch optellen. Dat is in elk geval wat ik wilde.

Snb. die van jou ga ik zo eens nader bekijken. Ik heb Excel 2003. Zal er niets mee te maken hebben dus ik zal denk ik iets verkeerds doen in de vertaling. Die van mij is namelijk de Nederlandse versie en die van jou de Engelse of Amerikaanse.

Nu moet ik alleen nog een manier vinden om de database via de gegevens in Factuur maken, telkens automatisch op de juiste plaats (dus telkens een regel lager beginnend vanaf regel 2, invult en bij opslaan er een PDF wordt opgeslagen in een daartoe aangewezen map. Ik denk dat hier VBA voor nodig is. In ieder geval voor het omzetten naar PDF van het werkblad Factuur.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan