hoogste waarde uit meerdere kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berent

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2009
Beste mensen,

Ik ben bezig met tijdregistratie dat wanneer een kandidaat voor een deelonderzoek (er zijn er 7) komt, dat er zowel begin- als eindtijd wordt genoteerd. Op zich lukt dat allemaal wel.

MAAR....om een zogenaamde wachttijd te kunnen berekenen, dient er wel eerst de hoogste waarde uit de 7 deelonderzoeken te worden gehaald, alvorens de wachttijd via de formule: Wachttijd: Format(Now()-[Maximaal];"hh:mm") te kunnen berekenen.

Dus m.a.w. de hoogste waarde uit 7 kolommen via de query halen --> Hoe doe je dat in godsnaam? Via Excel is dat geen probleem, maar via Access geldt andere regels en formules.

Wie kan mij hierbij helpen?

Berent

Je kunt een selectiequery maken, waarbij je met de knop Totalen groepeert op persoon(ID), en met de functie Max de hoogste waarde uit je tijdveld haalt. Eventueel gebruik je deze query in een nieuwe query voor vervolgberekeningen, waarbij je dan de query op basis van PersoonsID koppelt aan de juiste persoon.

meer informatie

Beste Octafish,

De door jou voorgelegde weg biedt echter geen afdoende oplossing voor het probleem.

Er zijn meerdere kandidaten die voor meerdere deelonderzoeken (audio, lab, ecg, enz...) komen. Voor elk deelonderzoek wordt zowel begin als eindtijd genoteerd en dat allemaal per persoon. In Access heb ik voor elk deelonderzoek aparte velden aangemaakt. Er zijn in totaal 7 verschillende deelonderzoeken en in verband met het berekenen van de wachttijd in de wachtruimte, dient er een tijdberekening te worden gemaakt --> het verschil tussen de hoogste waarde van de eindtijd van een deelonderzoek en de systeemtijd.

In query zijn er dus 7 kolommen (eindtijden deelonderzoeken) waarvan het mogelijk moet zijn de hoogste waarde uit te kunnen vissen en dat per kandidaat.

En inderdaad om daarna via een andere query de uiteindelijke wachttijd te berekenen.

Kun je mij hiermee nog helpen?

Berent

Je opzet is niet juist.
Je moet niet per deelonderzoek een aparte kolom aanmaken.
Je moet wel ieder deelonderzoek vastleggen in een aparte rij.

Tardis

Beste Tardis,

Het bovenstaande betreft een tijdregistratie waarbij de handel en wandel van de kandidatenstroom wordt vastgelegd. En met behulp van een zgn. ingebouwde "stopwatch" kan men hierover een goed regie houden betreffende de kandidatenstroom.

Vandaar dat elk deelonderzoek een eigen begin- en eindtijd heeft en dat per kandidaat. Dit is ook nodig voor het houden van een goed overzicht.

Berent

Dat geloof ik zonder meer Berent.
Blijft staan dat je opzet niet deugt.

Tardis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan