• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoogste waarde zoeken in een kleur

Status
Niet open voor verdere reacties.

ZIPPO_2

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2006
Hallo Excellers,

Ik ben er al enkele dagen mee bezig en ik heb ook het forum doorzocht maar heb niet direct een antwoord op mijn probleem gevonden.
Waarschijnlijk een simpele oplossing maar ik kom er niet op.
Hoe zoek ik de hoogste code in een kleur (liefst met een formule), vooral ook omdat de codes niet op volgorde staan (sorteren is geen optie)?
Bedoeling is uiteraard als er een code bijkomt dit automatisch aangepast word. Hopelijk is dit genoeg informatie.

Alvast bedankt

Grtjs
Ron DC

Bijlagen

Excel kan niet makkelijk rekenen met kleur, waarom niet een kolom toegevoegd met de betekenis van de kleur als een waarde in de cel?

A=groen, T=rood, V=blauw en N=geel (aannemende dat B9 een tikfout bevat) zou dit een oplossing kunnen zijn:

Bijlagen

@jkp
Met "Aannemende dat B9 een tikfout bevat" bedoelde ik eigenlijk "Aannemende dat B9 de verkeerde kleur heeft", dus groen had moeten zijn.
Dan zijn alle beginletters in overeenstemming met de kleur en voldoet mijn oplossing.

Als dat niet het geval is zou de "grootste" groene waarde toch T006 zijn als we naar het alfabet kijken?
Hoe heb je trouwens de kleur in kolom C gekregen? Toch niet met de hand mag ik hopen;)
Hoe een eenvoudige vraag tot onduidelijk kan zijn.

Met de hand, met slechts vier kleuren is filteren op kleur en dan control+enter slechts 10 seconden werk :-) Ik heb de letters genegeerd.

#5 tot=toch
@jkpieterse
En met de hand de "grootste" per kleur bepalen kan ook in tien seconden:)
Ik heb nog iets geprobeerd met =CEL("kleur";B2), maar dat levert altijd 0 op, ook =CEL("color";B2) geeft 0 als resultaat, terwijl =CEL("colour";B2) terecht #WAARDE! als resultaat geeft. Toch iets raars met de vertaling?

=cell("color") heeft te maken met of de cel negatieve getallen in een andere kleur geeft, zie Help van de CELL functie.
Je zou wel de XLM functie GET.CELL(63 kunnen gebruiken om de cel kleur op te vragen, maar die moet je dan in een LAMBDA stoppen om te laten werken EN het bestand als xlsm opslaan. Kan je net zo goed een VBA UDF maken die de vulkleur van de cel terug geeft. Zie bijlage voor de lambda variant.

Bijlagen

Weer wat geleerd, dankjewel. Ik zou inderdaad ook voor de UDF gaan.

Bedankt voor jullie snelle reacties
Allereerst mijn excuses want er stond in het voorbeeld idd een foutje.
Elke letter heeft zijn eigen kleur
Het is nog niet 100% wat ik zoek maar hier kan ik zeker mee voort.

Grtjs

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan