• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoogste waarde zoeken zonder sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

paul1234

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2008
Ik probeer dmv vert.zoeken te zoeken naar de hoogste waarde zonder dat ik het moet sorteren en zonder excacte resultaten. Dus eigenlijks een combinatie van de vert.zoeken optie benadering

ik heb:
KolomA KolomB KolomC
13-6-2008 0,6467 x
14-6-2008 0,6506
15-6-2008 0,6504
16-6-2008 0,6503
17-6-2008 0,6481
18-6-2008 0,6451
19-6-2008 0,6610

Nu is het bv de bedoeling dat er wordt gezocht naar de waarde 0,66 (welke elders in het werkboek staat) en dat er op de plaats van de x de datum 19-06-2008 komt te staan (hier komen nog weer meerderen onder te staan)

Het kan helaas niet gesorteerd worden want dan zou het bij benadering gevonden worden. Heeft iemand hier een ideetje voor?

Zie voorbeeld voor:
Code:
=VERSCHUIVING($A$1;VERGELIJKEN(MAX(B2:B8);B2:B8;0);0;1;1)

Bijlagen

@rdg, heel erg bedankt, ik zal proberen hier op verder te werken. Is er ook nog een mogelijkheid om een max waarde aan te geven welke elders in het werkboek staat? Nu zei ik bij toeval 0.66 maar had ook 0.65 kunnen staan, dit staat in een aparte cel. Doel is uiteindelijk de waarde die die aparte cel overschrijft die datum moet worden weergegeven (in mijn voorbeeld ietswat ongelukkig gekozen dat het de hoogste waarde in de rij is, dit is niet altijd zo)

@zapatr; die had ik gelezen alleen daar was ik er helaas ook niet mee uitgekomen

Doel is uiteindelijk de waarde die die aparte cel overschrijft die datum moet worden weergegeven (in mijn voorbeeld ietswat ongelukkig gekozen dat het de hoogste waarde in de rij is, dit is niet altijd zo)
Ik heb in mijn voorbeeld de hoogste waarde verwijderd en de datum wordt automatisch aangepast. Dat geldt ook voor het invoeren van een andere waarde. Een ander voorbeeldje?

Ik heb het even aangegeven in de excelsheet. In F2 staat een max waarde, die mag als het ware niet worden overschreden, dus 16-06 is de uiteindelijke datum die er op C2 moet komen te staan, als grens waarde zegmaar (waar uiteindelijk weer in formule in staat)

hoop dat ik het zo wat beter heb verwoord

Bijlagen

Ik heb geprobeerd:
Code:
=VERSCHUIVING(A1;VERGELIJKEN(VERT.ZOEKEN(F2;B2:B8;1;1);B2:B8;0);0;1;1)
maar krijg daarmee een andere datum. Ik snap het even niet meer.

dat is ook de bedoeling dat er dan een andere datum komt. Als er in de F2 (de max waarde) staat dat het 0,65 moet zijn dan moet de eerste die daar boven zit in C2 komen te staan.

Max waarde ingevuld zou dan het volgende geven:
Max waarde van 0.65 geeft dan 16-06-08
max waarde van 0.66 geeft dan 19-06-08
Max waarde van 0.64 geeft dan 18-06-08

sorry voor mijn onhandige uitleg :confused:

De formule in de bijlage lijkt te doen wat je in post #8 aangeeft.

Bijlagen

@Wher,

Ik wist dat het kon, maar jouw oplossing had ik niet kunnen bedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan