• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoogste waarden vinden in een rij. Aantal hoogste waarde is variabel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

novec

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2009
Ik ben met een uitslag sheetje bezig voor een zeilcompetitie.
Bij deze competitie 'mag de zeiler zijn slechte scores aftrek. Per 4 gezeilde wedstrijden krijgt de zeiler een extra aftrek wedstrijd.
Ik heb dus een reeks uitslagen op een rij, meerdere deelnemers dus meerdere rijen.
Ik heb dus een kolom waar het aantal aftrek wedstrijden voor elke deelnemer staat staat. Kolom B
En ik heb een kolom waar de som van de aftrekwedstrijden moet staan. Kolom S

Ik heb het geprobeerd met de functie grootste maar dat gaat niet goed omdat het aantal aftrek wedstrijden varieert.

Dus 'een zetje in mijn rug' zou erg helpen.

Bijlagen

Code:
=somproduct(grootste(d3:q3;rij(indirect("$1:$"&b3))))

Bedankt.

Dit werkt.

Nou probeer ik ook om d.m.v. voorwaardelijk opmaak die hoogste waarden in de rij een ander opmaak te geven.
Bijv. doorstrepen of haakjes erom.
Daar kan ik deze formule niet voor gebruiken.
Heb je daar nog tips??

Dank in ieder geval voor het eerste antwoord. Ben er blij mee.

Steven

je kunt hiervoor idd de voorwaardelijk opmaakt voor gebruiken
selecteer de selectie -> voorwaardelijke opmaak > regels voor bovenste/onderste -> meer regels --> ipv van 10 maak je 1 aantal van -> opmaak en kies welke opmaak voor jou het meest geschiktst is.

Succes!

Vw Opmaak formule.
Code:
=EN(ISGETAL(B3);GROOTSTE(($D3:$Q3);MIN($B3;AANTAL($D3:$Q3)))<=D3)

@Remco
Die weet ik natuurlijk maar is hier niet mogelijk omdat het aantal 'hoogste waarden' varieert. Die waarde staat in kolom B.

De andere oplossing, van HSV, is helemaal wat ik bedoel.

Top! en Dank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan