• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoogste waardes aanduiden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

fredo2805

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2008
Bovenaan mijn sheet moet ik invullen hoeveel mandaten er te verdelen zijn.

Onderaan staan allemaal getallen.

Ik zou graag willen dat er achter de cel met het hoogste getal uit de drie kolommen 1 komt staan en 2 achter het 2de hooste getal tot 5(omdat dit vanboven op mijn sheet is ingevuld als het aantal mandaten.

Bijlagen

Als je in F37 de volgende formule zet, en onder aanpassing van het tweede argument dat doortrekt naar beneden, heb je de twee hulpkolommen in A en B niet nodig:
Code:
=GROOTSTE(($B$27:$B$34;$F$27:$F$34;$J$27:$J$34);1)

En als je in D27 de volgende formule zet heb je uberhaupt geen hulpvelden nodig:
Code:
=ALS(B27>GROOTSTE(($B$27:$B$34;$F$27:$F$34;$J$27:$J$34);6);"Mandaat";"")
Natuurlijk nog wel even naar de andere overeenkomstige velden kopiëren!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@valentin,

vert.zoeken werkt van links naar rechts (dwingend).

daarom krijg je in je bestand de waarde #n/b.

de waarde wordt namelijk niet gevonden.

Nog even iets aangepast, waardoor ook de rangorde (overeenkomstig de hoogste waardes) getoond worden.

Perfect,nog 1 ding.

Nu staan er 5 mandaten,maar dit zou moeten gekoppelt worden aan de cellen helemaal vanboven.
als ik daar BV 7 ingeef dat er dan 7 mandaten beneden opkomen.

Is dit mogelijk?

Zie bijlage, echter nu is niet meer automatisch (zonder hulpvelden) de volgorde te bepalen, enkel of er een mandaat is.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zie bijlage, echter nu is niet meer automatisch (zonder hulpvelden) de volgorde te bepalen, enkel of er een mandaat is.
die volgorde van het mandaat vond ik toch ook zeer gemakkelijk.
Hoe kan ik dit terug laten werken?

Hoogste waardes aanduiden

@oeldere

de formules met betrekking op N/B zijn niet van mij.
de formules waar ik het over heb staan in de cellen C27 tot en met C34, G27 tot en met C34, enz.
=ALS(RANG(B27;$B$27:$B$34)>=6;"";"Mandaat "&RANG(B27;$B$27:$B$34))

Fredo, om op uw vraag te antwoorden wat betreft het aantal mandaten( bv. 7 mandaten): zie bijlage

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ja, zet hem op een plek die je niet in beeld hebt of op een apart blad, of in een kolom die je verbergt.
De laatste optie verdient denk ik de voorkeur, want dan wordt die met printen ook niet mee genomen.

Aanvulling:
Denk er bij het verplaatsen wel aan RIJ($A$38) in de formule aan te passen (is de cel met de titel van de hulpvelden).
Bijlage bijgevoegd, enkel nog de kolom Q verbergen!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@ Valentin,

In K27 staat een foutje in de formule: er ontbreekt een +1. Daarmee de andere formules in die kolom ook even aanpassen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan