• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoogste zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

PH-RVG

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2005
Ik heb volgende opgave, maar kom er niet uit.

Uitgangspunt is een serie van 6 getallen (ze kunnen positief en negatief zijn); die worden ingegeven. De spreadsheet moet nu de hoogste selecteren, die krijgt 10 punten, de volgende 8, enz., de laagste dus 0.
Als complicatie: er kunnen 2 of meer getallen gelijk zijn, dan worden de punten verdeeld.
Voorbeeld de hoogste 2 zijn gelijk, beiden krijgen 9 punten. Er kunnen er ook meer gelijk zijn, zelfs allemaal.
Verdere complicaties: het zijn eigenlijk meer getallen, maar wat er tussen zit zijn blanke cellen en die tellen niet mee.

Kan iemand me helpen?
Vast dank
Rob

Voorbeeld (zwart is ingave; rood moet worden uitgerekend)

12 10
6 7
-3 2
blank negeren
0 4
-4 0
6 7

Kijk eens naar de functie rang.
vb
als je cel A1 tm A6 vult met getallen en in cel B1 de volgende formule zet:
Code:
=RANG(A1;$A$1:$A$6)
en kopieerd naar tm B6. krijg je de volgorde, om je punten verdeling te maken kan je er nog een als functie aan toevoegen. =als(rang formule = 1; "10pnt"; als(rang formule = 2; "8 pnt" etc. etc.)

check ook eens wigi zijn website
wimgielies.be
volgens mij staan hier mooie voorbeelden op van deze functie

Beste Demeter ;)

Heb je dit uitgeprobeerd !

Het is misschien onmogelijk alle lege cellen te verwijderen

Lege cellen zijn gelijk aan cellen met waarde nul :D

Wat nu :p

Groetjes Danny. ;)

Laatst bewerkt:
Danny,

Heb over de lege cel heen gekeken.
Ben zelf ook geen formule wizard, vandaar dan ook de link naar de pagina van Wigi.

Wilde hem wijzen op de funtie rang en ging iets verder met een voorbeeld.

Beste PH-RVG ;)

Heb zelf een bestandje gemaakt.
Met een hulpkolom en een hulptabel moet het lukken.

Daarna met SOMPRODUCT de punten zoeken.

Probeer de combinaties eens en kijk of de berekening klopt.

Groetjes Danny. :thumb:

PS.

check ook eens wigi zijn website
wimgielies.be

Moet zijn

wimgielis.be zie site

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Danny, complimenten voor de oplossing, zoals ik het begrijp van de vraagsteller klopt alles aan je formule.

Ik heb zelf nog een mogelijkheid bedacht met behulp van jouw sheet,

dan wordt de formule in D3 t/m D9 als volgt:

=ALS(C3="";"";VERT.ZOEKEN(B3;$M$5:$P$10;C3+1;ONWAAR))

Laatst bewerkt:
Wow:thumb:, dit is inderdaad precies wat ik zoek.
Nu ga ik het inbouwen in de rest van de sheet, maar daar zie ik weinig problemen (op dit moment) en anders meld ik me weer.
Heel hartelijk dank
Rob

PS
Overigens, dit is de bouwsteen van de telling van Bridge en als het klaar is ben ik van het (stupide) tellen na een middagje bridgen af.
PS 2
De oplossing van MJONK is niet helemaal goed: als er 3 gelijke "eersten" en 2 gelijke "vierden" zijn, dan komt er 4 punten ipv 3 bij de 2 "vierden" en 2 ipv 0 bij de laatste. Waarschijnlijk een kleinigheid, maar ...

Laatst bewerkt:
Beste PH-RVG ;)

De formule van MJONK is dezelfde alleen heeft hij het gedaan met VERT.ZOEKEN en ik met SOMPRODUCT maar de uitkomsten zijn identiek hetzelfde.

Uw fout zal liggen bij de formule het bereik moet je aanpassen zoals hieronder vermeld $A$15 ipv $A$9. en $B$15 ipv $B$9.

Code:
=ALS(A3="";"";RANG(A3;$A$3:$A$15))

Code:
=ALS(B3="";"";AANTAL.ALS($B$3:$B$15;B3))

Laatst bewerkt:
Ok, Danny, dankjewel, je bent een heer.
Ik houd het gewoon bij jouw oplossing, die werkt perfect. Het gaat me niet om elegance, of alternatieven, maar gewoon het eerste dat doet wat ik wil.
Nogmaals dank voor je snelle oplossing, die ik, dit weekend of zo, ga inbouwen in het grotere geheel.
Beste groeten
Rob

Beste danny147 (of anderen)
ik heb eea ingebouwd in mijn totaalprogramma en het in gebruik genomen.
helaas blijkt dat het in enkele gevallen toch niet goed gaat, met name als er heel veel (zeg maar alle 6 of 5 waardes gelijk zijn) dan klopt het niet.
Voorbeeld:
de reeks getallen is: 420, 420, 170, 420, 420, 420
de plaatscijfers zijn ok, nl: 1,1,6,1,1,1
maar de punten zijn verkeerd: het programma geeft nu: 0, 0 , 0 , 0 , 0, 0
terwijl het zou moeten zijn: 6, 6, 0, 6, 6, 6

ik neem aan dat de tabel breder moet worden, maar het lukt mij niet
verder, als jullie toch sleutelen, kan het dan uitgeberid worden naar max 8 getallen ipv 6

Dus even herhalen:
Uitgangspunt is een serie van 8 getallen (ze kunnen positief en negatief zijn); die worden ingegeven. De spreadsheet moet nu de hoogste selecteren, die krijgt 14 punten, de volgende 12, enz., de laagste dus 0.
Als complicatie: er kunnen 2 of meer getallen gelijk zijn, dan worden de punten verdeeld.
Voorbeeld de hoogste 2 zijn gelijk, beiden krijgen 13 punten. Er kunnen er ook meer gelijk zijn, zelfs allemaal.
Verdere complicaties: het zijn eigenlijk meer getallen, maar wat er tussen zit zijn blanke cellen en die tellen niet mee.

Vast veel dank; we zijn er bijna! :rolleyes:

Beste PH-RVG ;)

Zie oplossing.
De tabel moet je nog een beetje aanpassen denk ik, omdat sommige spelers een waarde hebben na de comma en ik weet niet of dit mag of dat je dat wilt.

Bijlagen

Dankjewel Danny,
niet alleen de kwaliteit maar ook de snelheid van de antwoorden is grandioos! :thumb:

het lijkt nu goed te werken, maar ik begrijp het niet:
- wanneer worden die kolommen 4 en 5 van de hulptabel eigenlijk gebruikt?
- hoe komt het dat er niet gehele getallen in staan? wanneer komen die op het scherm? overigens moeten antwoorden bij mij altijd gehele getallen zijn.
omdat ik het niet begrijp weet ik ook niet a) hoe ik het moet aanpassen en b)hoe ik het moet uitbreiden naar 8 getallen (moet ik dan de hulptabel verder verbreden?)

heb nog even een beetje geduld met me, alsjeblieft

dankjewel
Rob

@Rob:

Selecteer cel N5 (dan linkermuis toest klikken(ingedrukt houden)) en ga naar beneden (N10 en dan naar U)
Dan rechtermuisknop klikken, en opmaak cel (format cell)
Daar kiezen voor getal, en decimalen op nul zetten.

Krijgt de speler 4 punten als er in totaal 8 spelers op de eerste plaats eindigen?

Beste PH-RVG ;)

Zie bestandje voor wat uitleg weliswaar met pijltjes.

Voor 8 personen zal ik eens uitwerken.
Moet straks gaan werken en zal het misschien rond 23:30 kunnen posten denk ik.

Bijlagen

Beste PH-RVG ;)

Zier hier toch nog de oplossing.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@Rob:

Krijgt de speler 4 punten als er in totaal 8 spelers op de eerste plaats eindigen?

Hoi Raymond,
aangenomen 8 scores dan wordt een totaal van 56 punten verdeeld.
als iedereen een ander score heeft dan krijgt de hoogste 14, de 2e 12 punten ... de laatste 0 punten enz.
als er 2 gelijk zijn dan wordt de score gedeeld (dus de bovenste 2 gelijk, dan krijgen beiden 13, de 3e weer gewoon 10, enz.
als er 8 spelers gelijk zijn dan krijgt iedereen dus 7 punten

ok?
groet
Rob

PS dat weghalen van de decimalen was het probleem niet, maar ik begrijp de werking van Danny's formule niet helemaal

Beste PH-RVG ;)

Zier hier toch nog de oplossing.

Dankjewel, Danny, maar het klopt nog niet helemaal.
bij 8 ingaven moet de beste 14 krijgen enz, zie berichtje aan raymond hierboven.

Ik denk dat de waarde op D3 en volgenden =ALS(C3="";"";SOMPRODUCT(($M$5:$M$12=B3)*($N$4:$U$4=C3)*($N$5:$U$12))) moet zijn.
groet
Rob

Laatst bewerkt:
Beste PH-RVG ;)

Zie bestandje van mij hierboven, heb het aangepast
Ik heb gezien dat er nog een foutje in zat

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Danny,
ik denk dat deze aanpassing helemaal goed is (zie bijlage); ik heb ook de hulptabel nog bewerkt.

Ik ga het inbouwen en as maandag in de harde werkelijkheid uittesten.
Geweldig veel dank voor je hulp, mede namens de andere 100 bridgers van onze club

Rob

Bijlagen

Beste PH-RVG ;)

Graag gedaan :D

Als er nog iets is laat dan maar van je horen.

Kan je de vraag dan nog op opgelost zetten, onderaan rechts.

Groetjes Danny :thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan