• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoogte uitkomst weergeven vert.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Irizzz

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 jun 2015
Goedemorgen,

Ik heb al een uur zitten zoeken, maar ik kon geen passende oplossing vinden voor wat volgens mij een simpele vraag is:
Ik heb een lijst met namen (kolom A) en data waarop ze bijvoorbeeld in de winkel zijn geweest (kolom B)
Het enige wat ik nu wil is in een ander tabblad bij dezelfde namen de laatste datum vinden waarop ze in de winkel zijn geweest, maar het lukt me niet :(
Ik gebruik nu een vert.zoeken functie, maar bij 'onwaar' vindt hij de eerste datum en bij 'waar' vind hij gewoon willekeurig een datum.

Ik hoop dat iemand een oplossing voor mij heeft.

Groetjes, Iris

VERT.ZOEKEN vindt alleen de eerste waarde die voorkomt bij een naam. Onderstaande (matrix)formule (dus afsluiten met Ctrl+Shift+Enter) doet volgens mij wat jij wilt.
Code:
=GROOTSTE($B$2:$B$17*ALS($A$2:$A$17=$G6;1;0);1)

Zie bijgevoegd voorbeeldje: Bekijk bijlage vb_datumzoeken.xlsx

(PS het is eigenlijk de bedoeling dat jij deze maakt, waarna de helpers deze aanvullen...)

Laatst bewerkt:
Onderstaande formule pakt dit op als je m invoert en dan op ctrl-shift-enter drukt:

Code:
=MAX(($A$1:A$200=A1)*($B$1:$B$200))

Even bereik aanpassen en en de opmaak in datumnotitie zetten

Sorry dat ik geen voorbeeld bestandje had gemaakt (had eigenlijk verwacht dat het vraagstuk/antwoord iets simpeler zou zijn)

De formule van abevleeming krijg ik niet werkend

De oplossing van AlexCEL werkt wel, maar nu zoek ik nog een toevoeging voor de klanten die nooit in de winkel zijn geweest en die dus niet te vinden zijn in de bron (dus zeg maar een resultaat van 'Tineke')
Daar zou ik dan graag 31-12-2015 willen krijgen (42396 in Excel getal)
Als ik de 0 van de als;onwaar formule verander in 42396 krijg ik een raar groot getal

Aanpassen van de 0 gaat niet goed zoals je ook al geconcludeerd hebt. I.p.v. de datum bij elke niet gevonden datum dan met 0 te vermenigvuldigen (en dus niet mee te laten tellen), heb jij dan ingesteld dat Excel deze met 42396 moet vermenigvuldigen. De totale optelling wordt dan een heel groot getal...

Ik heb het voorbeeld aangepast met een ALS functie. De formule van abevleeming werkt ook prima, heb ik eveneens erbij gezet.

Zie hier: Bekijk bijlage vb_datumzoeken_2.xlsx

Laatst bewerkt:
Helemaal top, beide oplossingen werken als een trein.
Weer wat geleerd, dankjulliewel!

een draaitabel is ook nog een alternatief

Beter zelfs Willem.
Ik wilde even mijn matrixformulekennis weer ophalen.
In onderstaand bestand op jouw wensen toegevoegd (bijschaving omdat ik het te weinig gebruik).

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan