Horizon

Status
Niet open voor verdere reacties.

apijtsma

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2007
Hallo,

Wanneer ik een foto neem bij een meer, zee enz.: dan heb ik (of de camera) vaak last van een enigszins scheve horizon. Op het display lijkt de horizon recht, maar is bij invallend zonlicht op display niet altijd goed te zien. Nu kan je wel overschakelen op de gewone zoeker en die scherp stellen, maar dan vind ik het beoordelen van een rechte horizon nog lastig. Is er een tip om de (recht lijkende) horizon op het display vrijwel altijd ook horizontaal op de foto weer te geven? Of kan mijn bril (vario-focus) ook een rol spelen? Een bril heeft tenslotte twee lenzen en een camera één.

Hallo apijtsma. Het ligt zeker niet aan je bril.
Scheve horizon
Een veelgemaakte fout is een horizon waarbij het lijkt of het water van de zee links het beeld uit loopt. Tijdens het fotograferen concentreer je je op een specifiek onderwerp en wordt vaak vergeten het hele beeld door te kijken. Deze fout komt ook relatief vaak voor als je de camera in portretstand houdt, je hoofd is dan gebogen waardoor het lastig te zien is of alles recht staat. Ik zelf maak de fout ook nog regelmatig, in je enthousiasme vergeet je soms een aantal zaken te controleren.

Ik hoop dat je hier genoeg info hebt. Leuke trouwens. Hier nog meer tips en trucs.Succes.
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/veelgemaaktefouten/

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan