• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Horizontaal doortellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mafkees11

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
29
Beste allemaal,

Ik kom er niet meer uit.

Wat ik wil is het volgende: =B5 horizontaal automatisch laten doortellen, maar de kolom moet vast blijven staan, dus wat het moet worden is =$B5, =$B6,=$B7.

Maar als ik deze formule doortrek naar rechts gebeurd er helemaal niks. Ik heb al meerdere forums bezocht, maar kom er niet achter.

Het is de bedoeling dat de formule automatisch doorrekent, zoals hierboven aangegeven.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Bij voorbaat dank!
 

Bijlagen

  • Test 1.xls
    15,5 KB · Weergaven: 85
probeer het eens met =B5 en laat het dollarteken weg.
door het dollarteken voor het kolomnummer te zetten "vergrendel" je deze.

Niels
 
dat klopt de kolom moet ook vergrendeld zijn alleen het cijfer moet doortellen dus =b6, =b7, =b8, maar dat ik dat niet handmatig hoef in te vullen.

Zie voorbeeld met wat ik bedoel!

Hopelijk wordt het duidelijk zo
 
Bedoel je wellicht zo iets?
 

Bijlagen

  • Kopie van Test 1.xls
    25,5 KB · Weergaven: 140
Dat is exact wat ik bedoel, je bent top!

Hoe heb je dat nou gedaan? Kan je bij de formule een kleine uitleg geven?

Super bedankt
 
=INDIRECT("Test!B"&KOLOM())

Door de functie INDIRECT wordt de tekst tussen de haakjes als adres opgevat: de inhoud van dat celadres wordt derhalve weer gegeven. Zoals je ziet zit daarin een stukje vaste tekst en een gedeelte (KOLOM()) dat variabel is. Kolom() geeft het kolomnummer van de cel waarin de formule staat en met dat getal kun je rekenen. Omdat jouw formule in kolom 2 staat en jouw gegevens ook in kolom 2 beginnen hoeft er verder niet gerekend te worden.
 
Duidelijk!

Bedankt voor het snelle oplossen, ik ga vaker hier posten!

Gr Olaf
 
Beste Thoralf,

Waarom kan ik niet verwijzen naar een werkblad met gescheiden woorden?

Dus in plaats van: =indirect("Test!B"&KOLOM()) wil ik =indirect("Test Test Test!B"&KOLOM())

Als dat het geval is pakt hij hem niet! Hoe komt dit?

Gr
 
Omdat de naam van het werkblad spaties bevat moet die naam tussen enkele quotes staan. De formule wordt dan:
Code:
=indirect("'Test Test Test'!B"&KOLOM())
 
Nog 1 laatste vraag!

Hoe kies ik de kolom waar ik zeg maar in wil beginnen en dan met en vanaf die kolom door te rekenen.

Dus ik wil in werkblad "test" in kolom B6 beginnen en vanaf daar doortellen tot B18 zoals bovenstaand is beschreven door jou?
 
Stel de formule staat in D6, dat is de kolom D, de derde kolom, KOLOM() geeft dan als resultaat 4. De bron gegevens beginnen in B6, dat is rij 6. In de formule wordt het nu
Code:
=indirect("'Test Test Test'!B"&KOLOM()+2)
immers KOLOM() (gelijk aan 4) + 2 geeft 6.
 
Laatst bewerkt:
Top Bedankt!

Hoe heb je dit allemaal geleerd? Ik vind het echt super knap en boeiend.

En is er een manier, waarop ik mijn gebruikersnaam kan aanpassen? Ik heb hem echt aangemaakt met het idee 1 vraag te stellen en zo gekomen op deze naam haha, maar ik wil hier gebruik van blijven maken er staan boeiende dingen op, dus is een beetje normal naam wel gepast!

GR
 
Er is een goed spreekwoord: Al doende leert men. En als je dan regelmatig naar de verschillende vragen kijkt en de oplossingen die daar op gegeven worden, ondersteun je je leerproces op een goede manier.

Ik weet even niet hoe je je naam hier verandert, anders dan door een nieuwe naam te kiezen en de oude niet meer te gebruiken. Maar waarom zou je je naam niet met een knipoog (bijv via een avatar) blijven gebruiken?
 
Beste Thoralf,

Hij loopt nog niet lekker door. Ik zend je een voorbeeld mee, zodat je kan zien wat ik bedoel.

In het werkblad "verbruik totalen" staat in cel G3 een formule die ik horizontaal wil doorlaten tellen (rekenen).

Ik wil dat op basis van werkblad Test Test Test.

Dus in cel G3 van werkblad "verbruik totalen" moet komen de gegevens van cel B6 van het Werkblad "Test Test Test". En dan in H3 van werkblad "verbuik totalen"moet komen de gegevens van cel B7 uit werkblad "Test Test Test" en dat moet doorlopen tot periode 13 (cel b18) uit werkblad "Test Test Test".

Bedankt Alvast!Bekijk bijlage Tester.xls
 
Formule in G2:
Code:
=INDIRECT("'Test Test Test'!B"&KOLOM()-1)
en deze naar rechts doortrekken.
 
Hij werkt perfect!

Er komt vast nog een probleem, dus dan hoor je het van me.

Waardeer je hulp en snel reageren enorm!

GR
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan