• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Horizontaal en verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Groovy79

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 nov 2012
Beste forumgebruikers,

Voor een vereniging ben ik een overzicht aan het opstellen van de actieve leden, voor betalingen en de te ondernemen acties van leden.

Nu heb een excel bestand met op de rijen de acties en de kolommen de leden. Op de kruising van deze variabelen wordt een datum ingevuld, de uiterlijke uitvoerdatum.
Het excel bestand wordt aanzienlijk omdat het een best groot leden aantal heeft en de acties nemen toe in de toekomst.

Is het mogelijk dat ik op een ander werkblad een overzicht krijg van de acties die de komende week verlopen?
Ik weet hoe ik horizontaal moet zoeken en ik weet niet hoe ik verticaal moet zoeken, maar ik denk dat ik een combo nodig heb van deze??

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Kristel

Hoi Kristel,

Altijd lastig om op een vraag te reageren als je niet weet hoe de actielijst er uit ziet.

Ik heb een actielijst gemaakt met in de kolommen 25 leden en 40 acties. Dit kan uitgebreid worden.
Op blad2 zie je de openstaande acties tussen de begin en einddatum. Je kan dus niet alleen zien welke acties nog openstaan de komende week (of weken of maand), maar ook welke acties uitgevoerd hadden moeten zijn.
Let wel op, in dit voorbeeld worden de data willekeurig gegenereerd, ze wijzigen bij iedere invoer in excel.

Groet,
Jeroen

Bekijk bijlage Actielijst.xls

Hoi Jeroen,

Thanks! Dit is wat ik zoek, ik ga het nog even toepasbaar (proberen) te maken op mijn eigen excel bestand.
Als ik in jouw bestandje om m11 op f2 klik om de formule te bekijken dan springt deze op #getal!, komt dit door de variabele gegevens in tabblad 1?

Groetjes Kristel

Hoi Kristel,

In M11 staat een zogenaamde matrix-formule. Dit type formules voer je in door de Shift & Ctrl ingedrukt te houden en vervolgens op Enter te drukken. In de formulebalk zie je dan {formule}.

Zoals je met eenvoudige formules zoals SOM, GEMIDDELDE etc eenvoudige berekeningen kan uitvoeren, kan je met een matrix-formule wat ingewikkelder formules uitvoeren. Zo kun je in een matrix-formule uit een lijst van getallen bijvoorbeeld tekst omzetten in getallen of zoals in dit geval achter een datum in op blad1 het rij- en kolomnummer virtueel toevoegen, zodat alle data verschillend worden. De datum 5 oktober 2012 (is het getal 41187) stond in rij 15 en kolom 10, maar ook in rij 25 en kolom 14. Met de matrix-formule worden dat de getallen 41187,015010 en 41187,025014 en zo kan eenvoudig bepaald worden welke datum groter is dan de ander.

Ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is. Zolang je nog weinig ervaring hebt met matrix-formules hebt, ziet het er eng uit. Kun je er eenmaal mee overweg dan merk je dat deze formules het (excel)leven wel een stuk eenvoudiger maakt.

Groet,
Jeroen

Nabrandertje:
Als je kolommen of rijen wilt toevoegen doe dat dan voor kolom AB (lid 25) of voor rij 20 (actie 40). Dan wijzigen de formules automatisch mee.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan