• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

horizontaal kopieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

snelsnel

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2003
Ik heb een vertikale opsomming op blad 1 die ik wil overnemen op blad 2 maar dan horizontaal. Het kopieren doe ik met de formule: =ALS(rooster!$D91="";"r";ALS(rooster!$D91="u";"r";rooster!$D91))
Ik wil deze formule horizontaal doorkopieren maar dan blijft het getal 91 steeds staan en moet ik dit handmatig veranderen.
Hoe kan dit slimmer?

groeten,
snelsnel.

Beste snelsnel ;)

Als je het $ teken verwijderd zal het wel lukken denk ik.
En de formule kan ook korter zoals:

Code:
=ALS(OF(rooster!D91="";rooster!D91="u");"r";rooster!D91)

Groetjes Danny. :thumb:

Hoi Danny,

Bedankt voor de snelle respons maar als ik $ weglaat en ik kopieer de formule naar rechts dan wordt =ALS(OF(rooster!D91="";rooster!D91="u");"r";rooster!D91)
=ALS(OF(rooster!E91="";rooster!E91="u");"r";rooster!E91)
De $ verwijst immers naar een horizontale kolom, in de overige kolommen staan geen relevante cellen. Ik wil de gegevens uit rooster!D91 plakken in blad1D7 en de gegevens van rooster!D92 in blad1E7. Van vertikaal in het ene blad naar horizontaal in het andere.
Ik heb het bestand als bijlage toegevoegd.

groeten,
snelsnel.

Bijlagen

Kun je niet gebruik maken van vert.zoeken.
In blad 1 komt vlgns mij nl een datum te staan en daaronder wil je hebben staan wat in het eerste blad naast de datum staat.

Deze moet het doen snelsnel.

Code:
=ALS(OF(INDIRECT(ADRES(KOLOM()+85;4;;;"rooster"))="";INDIRECT(ADRES(KOLOM()+85;4;;;"rooster"))="u");"r";INDIRECT(ADRES(KOLOM()+85;4;;;"rooster")))

succes.

Bijlagen

Ik ga het als ik vanmiddag uit bed kom allemaal uitproberen. Hier op het werk heeft de baas helaas nagenoeg alle leuke dingen onmogelijk gemaakt (qua computer dan).
Ik ben benieuwd.

Dat is 'm Harry, bedankt.
Wil je hem nog wel uitleggen want als ik hem kopieer naar een volgend blad (blad4, 3e kwartaal) dan verschijnt er steeds een r ongeacht wat ik invul op het blad rooster.
Kan je ook verklaren waar de achtergrondkleur vandaan komt? Als ik bij voorwaardelijke opmaak kies voor regels wissen dan gebeurt er namelijk niets.

groeten,
snelsnel.

Dat is 'm Harry, bedankt.
Wil je hem nog wel uitleggen want als ik hem kopieer naar een volgend blad (blad4, 3e kwartaal) dan verschijnt er steeds een r ongeacht wat ik invul op het blad rooster.
Kan je ook verklaren waar de achtergrondkleur vandaan komt? Als ik bij voorwaardelijke opmaak kies voor regels wissen dan gebeurt er namelijk niets.

groeten,
snelsnel.

Kopieëren naar een volgend blad gaat niet, opdat je dan dezelfde gegevens krijgt.
Hierbij wil jij vanaf 28-06-09 zoeken, en dat is rij 179.
Je zet dus de formule in cel C8, dat is kolom 3 van blad4, telt er 176 bij op, en zo kom je op 179.
Kopieër je het door naar rechts, kom je in kolom D =4, dus vraagt het de gegeves van rij 180. (kolom4+176).
Ik heb de D vast gezet d.m.v. de "4" in de formule, zo wordt het D180.
Klik op de ƒx links van de formulebalk, en zet de cursor eens op ADRES.
Dan begrijp je de formule wel denk ik.

De achtergrondkleur heb ik via opmaak gedaan, opdat het duidelijk werd wat ik had gedaan.

Ik heb in het bestandje de formule gezet, en het klopt dat het overal een "r" geeft, opdat de cellen vanaf Rooster!$D$180 allemaal leeg zijn, dus moest er een "r" komen zoals jij wou.
Heb voor de duidelijkheid cel D179 even gevuld met "vs".

Hoop het zo een beetje goed uitgelegd te hebben.

Bijlagen

Hartstikke bedankt, ik kom er straks extra vroeg voor op om het uit te proberen.

groeten,
snelsnel.

Steeds een stukje verder. Ik snap nu hoe ik de formule kan aanpassen aan welke rij hij moet kiezen en kan ook verschillende kolommen uit die rij tonen. Het is dus werkzaam waarmee de vraag eigenlijk is opgelost.:thumb:
Het kwartje dat nog niet wil vallen is hoe het komt dat in blad4 cel C8 verwijst naar "rooster!$D$179" en cel D9 naar "rooster!$D$180" terwijl bij de functieargumenten steeds hetzelfde staat bij rij_getal. Het kolom_getal lijkt wel duidelijk: 4 verwijst naar de vierde kolom in "rooster!"

Zou je nog wat geduld willen opbrengen om het nog eens uit te leggen hoe het komt dat KOLOM()+176 in blad4 C8 verwijst naar "rooster!$D$179" terwijl in hetzelfde blad D9 verwijst naar "rooster!$D$180"?

Alvast bedankt,
snelsnel.

Je zet de formule in kolom C.

Kolom C is het derde kolom, A, B ,"C", is dus 3 (3+176=179)
Kolom D is het vierde kolom, A, B, C, "D", is dus 4 (4+176=180)
Doordat je de formule steeds één verschuift, gaat het kolomgetal ook met een omhoog,
Maar omdat ik het in de ADRES-functie heb gezet als rijgetal, gaat dus het rijgetal omhoog met +1 als jij de formule verschuift naar rechts.

Hoop het zo een beetje goed te hebben uitgelegd.
Schroom niet, en vraag gerust nog een keer als het nog niet duidelijk is. ;)

Helemaal goed! Het kwartje is gevallen, bedankt voor de uitleg!

Groeten,
snelsnel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan