Horizontaal scrollende lijnen op Samsung TV - geen ground loop probleem..

Status
Niet open voor verdere reacties.

versteldo

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2010
Berichten
14
Al sinds het begin dat ik dit toestel (le40a557) heb zit ik met een vrij vervelend probleem, ik zie namelijk scrollende lijnen op mijn tv.
Het is niet bij alle kleuren zichtbaar (vooral bij donkere zoals blauw en grijs) en soms gaan ze van beneden naar boven, dan weer omgekeerd. Het is ook variabel in snelheid. Ik heb gemerkt dat de richting en snelheid afhankelijk zijn van de refresh rate:

- Op 24Hz is het zeer duidelijk merkbaar, ik zie 5 a 6 balken die traag omhoog scrollen. De 'balken' bestaan uit brede witte vlakken van 15cm met daartussen donkere balkjes van 3cm. Als ik blurays kijk zijn het vooral de kleine donkere balkjes die opvallen.

- Op 50Hz is het moeilijker te zien, maar ik kan toch met zekerheid zeggen dat het nu sneller gaat en van boven naar beneden.
Op een stilstaande blauwe achtergrond zie ik aan de zijkanten ook nog kleinere balkjes die zeer snel naar beneden gaan.

- Op 60Hz gaat het enorm snel van boven naar beneden, dan moet je echt goed uitkijken om het te zien. Het zijn meer de kleine balkjes die ik bij 50Hz zag, die ik nu over het hele scherm zie flikkeren en naar beneden scrollen (ook weer op een stilstaande blauwe achtergrond). Als ik tv kijk of game op 60HZ, valt het eigenlijk niet op, maar blurays kijken op 60Hz, daar begin ik van te wenen..


Ik heb me er lange tijd niet druk in gemaakt omdat ik geen geaarde stopcontacten op mijn kamer had, en vermoedde dat het daardoor kwam. Nu heb ik vorige week toch even een nieuw stopcontact geplaatst (aarding was aanwezig in de muur, maar er was blijkbaar bespaard op stopcontacten), maar het probleem is nog steeds aanwezig.

Op internet had ik gelezen dat het ook kan komen door de coax kabel. Die kan een eindje van je huis geaard worden, en door het spanningsverschil zou je ook deze 'storing' krijgen, dus heb ik de coax kabel uit mijn tv getrokken, maar het is nog steeds.
Er is ook geen andere coax kabel aangesloten op bv een settop box die aan m'n tv hangt, dus ik denk dat ik met zekerheid kan zeggen dat het niet aan de coax kabel ligt.

Maar als het niet aan de aarding ligt, en ook niet aan die van de coax kabel, wat kan het dan wel nog zijn? Kan het dat onze aarding bv niet zwaar genoeg is? Ik weet wel dat ze werkt, want ik heb een tijdje terug een metalen laptop gekocht en voordat ik het stopcontact vervangen had, zat er steeds stroom op mijn vingers :p
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan