• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

horizontaal zoeken en validatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tribling

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2009
Berichten
7
Ik ben op dit moment bezig om een invoerveld te maken voor een aantal berekeningen.
Hierbij probeer ik het veld zo te maken dat alleen de relevante vragen worden beantwoord.
De relevantie van de vraag af hangt af van eerder ingevoerde gegevens. Als een vraag relevant is komt hij in beeld, zo niet dan komt de volgende relevante vraag in beeld.

Op dit moment heb ik een werkblad zo opgemaakt dat de vragen kunnen worden ingevuld in kolom J.

Ik wil het veld zo maken dat ik in kolom C de antwoorden kan invullen. Hierbij wil ik dan ook gebruik kunnen maken van gegevensvalidatie in de invulcel. Ik heb geprobeerd om in een kolom van een matrix de validatie’s van betreffende vragen te zetten. Helaas krijgt ik dit niet voor elkaar.

Is hier een oplossing voor ?

Zo ja, kan ik achter de zojuist verschenen vraag ook een veld maken waar een formule of een hyperlink te laten verschijnen ?

Sikko
 

Bijlagen

  • invoerveld.xls
    65,5 KB · Weergaven: 25
Ik ben op dit moment bezig om een invoerveld te maken voor een aantal berekeningen.
Hierbij probeer ik het veld zo te maken dat alleen de relevante vragen worden beantwoord.
De relevantie van de vraag af hangt af van eerder ingevoerde gegevens. Als een vraag relevant is komt hij in beeld, zo niet dan komt de volgende relevante vraag in beeld.

Op dit moment heb ik een werkblad zo opgemaakt dat de vragen kunnen worden ingevuld in kolom J.

Ik wil het veld zo maken dat ik in kolom C de antwoorden kan invullen. Hierbij wil ik dan ook gebruik kunnen maken van gegevensvalidatie in de invulcel. Ik heb geprobeerd om in een kolom van een matrix de validatie’s van betreffende vragen te zetten. Helaas krijgt ik dit niet voor elkaar.

Is hier een oplossing voor ?

Zo ja, kan ik achter de zojuist verschenen vraag ook een veld maken waar een formule of een hyperlink te laten verschijnen ?

Sikko

Dit soort dingen zijn nog te moeilijk voor mij maar volgens mij helpt deze site jou enorm op weg. Als je er uit bent (met of zonder hulp van een helpmijer) zou ik het op prijs stellen als je het bestand uiteindelijk nog eens wil uploaden zodat ik er mee kan puzzelen.
 
Laatst bewerkt:
Sikko,

Ik had dit stukje tegen 15:00 uur zover klaar, maar kreeg visite.
Nu zie ik dat er wel een keer of 7 naar je bestandje is gekeken en er nog maar één keer is gereageert, zonder een oplossing.
Voor mij is de vraag ook niet duidelijk genoeg, maar zet alsnog het bestandje maar met hoever ik was.

Verneem wel of dit de bedoeling is, en wat er nog aan schort.
Heb alleen de lichtbruine/oranje cellen veranderd of gemaakt.
 

Bijlagen

  • 09-08-09 invoerveld(1).xls
    64,5 KB · Weergaven: 19
bijlage

Betse Harrie,

bedankt voor je reactie. Helaas lukt het mij niet om de bijlage te openen.

Heb je ook een tip om de bijlage geopend te krijgen ?

Sikko:confused:
 
Forumprobleem denk ik.
Probeer oderstaande eens.
 

Bijlagen

  • 09-08-09 invoerveld(1).xls
    64,5 KB · Weergaven: 27
reactie

Beste Harry,

Bedankt voor je reactie,
Dit is niet wat ik zoek maar wederom leerzaam.

Kort gezegd komt het er op neer dat ik een aantal vragen heb in kolom G.
Het antwoord op deze vragen kan ik invullen in kolom J. Op deze wijze kan ik een lijst maken met heel veel vragen. Veel van deze vragen zijn niet relevant.

Door middel van de formule in kolom A en B kan ik de relevante vragen in kolom a laten verschijnen. Ik wil graag dat de antwoorden op deze vragen in kolom C worden ingevuld.
Ik heb dit geprobeert door met verticaal zoeken een verzijzing te maken naar de betreffende cel in kolom J. Op de wijze waarop ik dit gedaan heb kreeg het getal wat ingevult is in kolom J. De bedoeling is dat ik een verwijzing maak naar betreffende cel in kolom C waarin de keuzeogeijkheden verschijnen die bij betreffende cel horen.

Ik kan het eigenlijk niet eenvoudiger uitleggen (wellicht is dat een leerproces).
De volgende aanpassing gemaakt ter verduidellijking. Als je op J 10 gaat staan heb je de mogelijkheid te kiezen uit "weet ik wel" en "weet ik niet".

De bedoeling is dat deze keuzemogelijkheid in C8 komt (in dit voorbeeld, rij kan verschuiven afhanelijk van de antwoorden die eerder gegegeven zijn.


Sikko
 
Dan kan het toch met:
Code:
=ALS(A3="";"";VERT.ZOEKEN(A3;$F$3:$J$11;5;0))
Te beginnen in C3, en doorvoeren naar onderen.
Je kan ook:
Code:
=ALS(B3="";"";VERT.ZOEKEN(B3;$G$3:$J$11;4;0))
invoeren.

Of mis ik nog iets Sikko.
 
niet helemaal

Beste Harry,

Hiermee krijg ik als resultaat de gegevens die in kolom J zijn ingevult.
Waar het om gaat is dat ik in kolom c een invulveld krijg.

Dit invulveld moet dan gevalideerd worden.
De bijlage geeft een mogelijkheid hiervoor aan. Dit betreft getrapte validatie. Bij dit voorbeeld is echter van te voren bekend in welk veld dit moet plaatsvinden.

Met vriendelijke groet,

Sikko
 

Bijlagen

  • getrapte%20validatie(1).xls
    30 KB · Weergaven: 37
Dan nog maar een poging Sikko. ;)
 

Bijlagen

  • 12-08-09 invoerveld.xls
    66,5 KB · Weergaven: 38
even kijken !

Beste Harry,

bedankt voor je reactie,

Ik ga er binnenkort mee aan de slag. Dit lijkt inderdaad op wat ik bedoel.

Zoals hij nu gemaakt is het nog niet helemaal kant en klaar maar volgens mij is dit wel de oplossing. Wanneer ik even rustig alles bestudeert heb dan reageer ik nog even.


Sikko
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan