• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Horizontaal Zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jwktse

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2017
Hallo,

Het lukt mij even niet de horizontaal zoeken functie goed te krijgen.

Ik moet een gegeven celwaarde zoeken op een regel en de waarde op diezelfde regel weergeven. Mocht die er niet zijn dan is het leeg. Anders geeft het diezelfde waarde aan in de in een bereik.

Bijgaand excel is waarschijnlijk wat begrijpelijker.

Alvast hartelijk dank.

Met vriendelijk groet,
J.

Bijlagen

Code:
=HLOOKUP($K$5;$B$6:$I$16;ROW()-5)
Probeer het hier eens mee, evt vertalen naar ned.

Code:
=index($b$7:$i$16;rij(a1);vergelijken($k$5;$b$6:$i$6;0))

Code:
=HORIZ.ZOEKEN($K$5;$B$6:$I$16;RIJ(A2);0)

Code:
=SOMPRODUCT(($B$7:$I$16)*($B$6:$I$6=$K$5)*($A$7:$A$16=RIJ(A1)))

Laatst bewerkt:
Bedankt, hij doet het. Kunt u evt. aangeven hoe ik een lege cel kan laten zien? Nu geeft het een 0 aan.

Groet,
J.

Code:
0;;

Deze in de celopmaak

Als ik cel K5 aanpas verandert de waarde niet.

Ik zou op K5 een willekeurige waarde moeten invoeren om de juiste waarde in de overeenkomende kolom weergeven.

Zie bijgaand.Wat betekent de -5?

Met vriendelijke groet,
J.

Bijlagen

Moet lukken, bij mij werken ze alle 3

Top, de laatste drie doen het. Ik moet nog even uitzoeken om geen waarde weer te geven bij een lege cel.

Hartstikke bedankt!

Zie post #5 om 0 weg te laten

Ik ben al heel blij met drie formules die allemaal op dezelfde manier werken.

Weet alleen niet waarom er steeds RIJA1 of A2 in staan, los van het bereik en de regel 8 om in te zoeken.

Daarmee wordt de rij vergeleken. Verander die maar eens

Laatst bewerkt:
Ik zie in je bestand dat je waarschijnlijk de formules niet doortrekt naar rechts maar steeds aanpast?

Code:
=HORIZ.ZOEKEN([COLOR="#FF0000"]J$5[/COLOR];$B$6:$I$16;RIJ(A2);0)

Ik heb die in het rood anders vastgezet. Nu kun je de formule naar rechts trekken zonder steeds handmatig aan te passen.

Laatst bewerkt:
Ik zou de kopjes van bijv. zelf willen toevoegen en in één keer de formule kopiëren zodat het overzicht gevuld wordt met een abstract uit een heel groot bestand van de reeks (in dit geval van A8 tm I18). Nog steeds begrijp ik de A1/A2 niet. Als ik het verschuif verschuift ook de waarde per regel.

Dat is precies wat het doet. Je verwijst naar de regel waarin de formule moet zoeken. Als die bijvoorbeeld met 1 afwijkt zal de waarde ook 1 cel hoger of lager staan

De enige formule waar zoekwaarde leeg is en die nul weergeeft is Somproduct. De andere twee geven #N/B aan. Is hier voor Horiz.zoeken ook een mogelijkheid om bij lege K7 cel ook een lege K9 cel weer te geven? Nogmaals dank!

Dat doe je met de Als.fout functie

Code:
=ALS.FOUT(HORIZ.ZOEKEN($K$5;$B$6:$I$16;RIJ(A2);0);"")

OK, dat is opgelost. Alleen als ik in werkelijkheid regel 3 tot 7 niet heb. Waar moet ik de A1 of A2 cel plaatsen? Het geeft een #Waarde? aan.

Laat maar eens zien hoe het er in werkelijkheid uitziet

In werkelijkheid zijn er veel minder regels boven de kopteksten. Vandaar dat ik vraag waarvoor de verwijzing naar A1 of A2 gebruikt wordt.

Bijlagen

Ok, ik heb hem, opgelost. Ik denk dat het meest gebruiksvriendelijk de Als.fout optie is. Bedankt nogmaals en fijne avond!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan