• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

horizontale lijn in Excel sheet genereren zodra kolominhoud wijzigt

Status
Niet open voor verdere reacties.

ben zeggelaar

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2009
Beste evt. helper,
Ik moet in Excel een horizontale lijn genereren bij een maandovergang in een sheet als hieronder.
(de blanco regels staan NIET in m'n Excel sheet)
Bij voorbaat al mijn dank voor uw hulp!
Vr. groet van Ben Zeggelaar

bezoekdame gebdat Aanschrijfnaam (+aanhef)
01-mw. Alie Konink 5-2-1964 Mevr. A. van Gorp - Barendrecht
01-mw. Alie Konink 9-2-1926 Mevr. J.B. Schaapman - Ruijsch

01-mw. Alie Konink 3-3-1963 Dhr. F.J.A. van Gorp
01-mw. Alie Konink 18-3-1954 Mevr. J.J. Groenhuizen - Berendsen
01-mw. Alie Konink 27-3-1970 Mevr. J.P.M. van der Grift - Burghout
01-mw. Alie Konink 31-3-1953 Dhr. D.J. Groenhuizen

01-mw. Alie Konink 4-4-1966 Mevr. H.M. van Dijk - Geurtz
01-mw. Alie Konink 28-4-1941 Dhr. D.B. Kooiman

01-mw. Alie Konink 12-5-1960 Dhr. D. van der Grift
01-mw. Alie Konink 14-5-1942 Mevr. E.C. Bos - Visser

01-mw. Alie Konink 29-6-1927 Mevr. M.W. de Boer - van Beek

Je kan beter een voorbeeldje plaatsen dan een zooitje tekstregels. Overtypen is niet mijn hobby;)

Met voorwaardelijke opmaak zal wel iets kunnen. Iets van (als de datums in kolom B staan) =maand($b2)<>maand($b3)

Dat kan met voorwaardelijke opmaak. Als de datum in kolom B staat, is de formule voor voorwaardelijke opmaak =MAAND($B1)<>MAAND($B2) en de opmaak is een rand aan de onderkant, eventueel van toepassing op kolom $A t/m $C.

Houdt er wel rekening mee, dat dergelijke voorwaardelijke opmaak verstoord wordt door het toevoegen of verwijderen van regels.

Een alternatief is om te werken met gekleurde rijen, om en om op basis van de datum, formule =REST(MAAND($B1)+1;2) en dan bijvoorbeeld een lichtblauwe opvulling.
Dat geldt dan voor de even maanden.
Dit alternatief zou mijn voorkeur hebben.

Mijn dank en nog klein vraagje

Beste Marcel Beug, (of heet u misschien nog iets anders, ik ben niet zo bekend met fora (='forums'))
Dank voor uw hulp. beide oplossingen lukken. Ik ben er blij mee!
Alleen zou ik niet alleen het datumveld, maar graag de hele regel willen underlinen c.q. kleuren.
Kan dat ook?
Nogmaals dank voor uw snelle reactie!
Vr. groet,
Ben Zeggelaar

Beste "VenA",
Dank voor uw oplossing. Het werkt.
Het zooitje tekstregels was in mijn input netter (er zaten tabs of spaties tussen),
maar die verdwenen in de weergave zoals u die vond.
Met vr. groet,
Ben Zeggelaar

...Alleen zou ik niet alleen het datumveld, maar graag de hele regel willen underlinen c.q. kleuren.
Kan dat ook?...
Ja, dat had ik ook impliciet aangegeven met "eventueel van toepassing op kolom $A t/m $C".
Bij het beheer van voorwaardelijk opmaak regels, kun je aangeven op welke gebied de regels van toepassing moeten zijn.
Met =$A:$C geldt het voor de kolommen A t/m C, met =$A:$Z voor de kolommen A t/m Z enzovoorts.

Daarbij is de $ van belang voor de B in de formule.

rest van de regel ook underlinen: het lukt me niet

Beste 'Marcel Beug',
Bedankt voor je snelle reactie, maar het lukt me niet om de hele regel te underlinen, ik ben meer dan een half uur bezig geweest.
Ik sluit een stukje vh Excel sheet bij, en ik zou het erg op prijs stellen, als je me de goeie formule zou kunnen aanleveren.
En -misschien ben ik te veeleisend- ik zou de underlining graag een stuk dikker hebben, het is zo'n iel lijntje en onze bezoekdames zijn
bijna allemaal zeventigers.....
Al vast bedankt voor je geduld en hopelijk je reactie.
Met vr. groet,
Ben ZeggelaarBekijk bijlage verjaardagen.xlsx
Ik hoop dat ik de bijlage goed meegeef, ik kan het niet controleren...

Bijgaand de bijlage met beide regels uit post #3 toegepast.

Bij nader inzien heb ik 2 extra kleurregels toegepast, omdat in de gegevens niet telkens alle maanden voorkomen en je zodoende 2 keer wit of 2 keer blauw achter elkaar kon krijgen. Ik heb de letters ook een kleur gegeven voor beter contrast.

Dikkere lijnen zijn niet mogeljk; je kunt natuurlijk altijd inzoomen (rechtsonder) of lettertypes groter maken etcetera.

In de bijlage heb ik ingezoomd tot 150% en gelijk de kopregels maar even geblokkeerd zodat deze blijven staan als je bladert.

Een en ander toont weer eens aan hoe nuttig het is om een bijlage toe te voegen.

Bijlagen

helemaal tevreden

Dag Marcel Beug,
U / je hebt mij heel fijn geholpen. Ik ben er nu uit. En daar ben ik blij mee. Opnieuw mijn dank!
Een andere vraag zou ik natuurlijk "algemeen" moeten inbrengen,
maar ik heb zo'n gevoel dat u /je die ook goed voor mij kunt (en wilt!) oplossen.
Het gaat over de melding:
"Fout tijdens het verzenden van de opdracht naar het programma", die ik de laatste weken steeds krijg.
Dat treedt op als ik een .xls, .xlsx, .doc of .docx document open, d.m.v. klik vanuit de verkenner.
Soms lukt .docx wel en .doc niet. Bij Excel idem.
Vanuit Excel of WORD gaat het openen probleemloos.
Ik heb wel iets te melden wat ik in geen enkele andere vraag aantrof:
Als ik in de verkenner eenmalig zo'n document weergeef via het voorbeeldvenster (rechts bovenin),
dan kan ik daarna dat document, maar ook andere! wel gewoon openen.
Ik heb dit probleem wel 5 of meer keer aangemeld gezien op uw forum, en naar de oplossingen gekeken.
(Ik had daarvoor al diverse adviezen van 'internet algemeen' bekeken en uitgeprobeerd, o.a.
WORD opnieuw installeren, iets in het register aanpassen etc.)
Ik heb windows 7 en Office 2000 en Office 2007.
Een hele tijd terug las ik een keer, dat je die twee niet naast elkaar mag of kunt gebruiken,
maar ik vond een manier die perfect werkt en die ik al jarenlang probleemloos gebruik.
Ik help sommigen van m'n familie of bekenden wel eens een keer d.m.v. Teamviewer geholpen.
Als je mij kunt (en wilt!) helpen, zou je dus evt. ook via Teamviewer even op mijn pc kunnen werken.......
Ik ben weer nieuwsgierig naar je reactie.
Met vriendelijke groet,
Ben Zeggelaar

Twee opmerkingen:
1. Op een forum is het toch de bedoeling dat je (hopelijk) van meerdere personen antwoord krijgt. Ik zou mij, als ik Marcel was, behoorlijk bezwaard voelen om als persoonlijke helper gezien te worden.
2. Je extra vraag heeft niets met de eerste vraag te maken. Als die eerste naar tevredenheid is opgelost, mag je hem sluiten en voor de nieuwe vraag... een nieuwe vraag aanmaken. Waarin je (hopelijk) ook andere helpers een kans geeft :).

Ik sluit me in grote lijnen aan bij de opmerkingen van OctaFish.
Uit jarenlange bedrijfservaring herken ik het effect dat een persoonlijke helper op prijs gesteld wordt; ik beschouw het als een compliment maar het is inderdaad niet de bedoeling van een forum. Overigens staat het eenieder vrij om aan een onderwerp bij te dragen, ook al heeft zo'n onderwerp het karakter van een onderling een-tweetje gekregen. Althans dat is mijn mening.

De nieuwe vraag is ook van een andere orde en ik twijfel er niet aan dat anderen beter in staat zijn daar op te reageren.
Hij hoort mijns inziens ook thuis in het forum "Office Algemeen".

Excuus

Twee opmerkingen:
1. Op een forum is het toch de bedoeling dat je (hopelijk) van meerdere personen antwoord krijgt. Ik zou mij, als ik Marcel was, behoorlijk bezwaard voelen om als persoonlijke helper gezien te worden.
2. Je extra vraag heeft niets met de eerste vraag te maken. Als die eerste naar tevredenheid is opgelost, mag je hem sluiten en voor de nieuwe vraag... een nieuwe vraag aanmaken. Waarin je (hopelijk) ook andere helpers een kans geeft :).

Ik begrijp uw opmerking. Ik heb heel weinig ervaring op forums, maar ik heb m'n vraag nu als nieuw probleem ingevoerd.
Vr. groet, Ben Zeggelaar

Ik sluit me in grote lijnen aan bij de opmerkingen van OctaFish.
Uit jarenlange bedrijfservaring herken ik het effect dat een persoonlijke helper op prijs gesteld wordt; ik beschouw het als een compliment maar het is inderdaad niet de bedoeling van een forum. Overigens staat het eenieder vrij om aan een onderwerp bij te dragen, ook al heeft zo'n onderwerp het karakter van een onderling een-tweetje gekregen. Althans dat is mijn mening.

De nieuwe vraag is ook van een andere orde en ik twijfel er niet aan dat anderen beter in staat zijn daar op te reageren.
Hij hoort mijns inziens ook thuis in het forum "Office Algemeen".

Ik begrijp uw opmerking. Ik heb heel weinig ervaring op forums, maar ik heb m'n vraag nu als nieuw probleem ingevoerd.
Vr. groet, Ben Zeggelaar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan