Hotspot? Ubuntu o.i.d.

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan741

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2012
Berichten
29
Hallo,
Wij hebben thuis een bedraad netwerk, maar voor de mobiele apparaten is het vaak ook makkelijk om een draadloos netwerk te hebben. Nu heb ik gehoord dat een computer als een 'hotspot' kan functioneren, maar hier wordt vaak gesproken over bepaalde software voor windows. Ik heb echter nog een oude computer over, met een (oude) wifi-kaart, welke ik hier graag voor zou gebruiken. Hier zit echter geen harde schijf meer in, dus zit er ook geen besturingssysteem op. Wel heb ik een aantal usb-sticks, en een ubuntu- en lubuntu cd, dus dit is geen probleem. Ik heb dus niet veel ervaring hier mee, en zou graag een aantal tips horen over hoe ik dit het beste aan kan pakken en welke software, liefst gratis, ik nodig heb hier bij.
Alvast bedankt.
 
heb je effectief alleen een bedraad netwerk? Je modem/router voor de internet toegang heeft dus geen wifi? Wat jij van plan bent, zou ik niet echt adviseren, waarom?
- een pc is toch een grotere stroomverbruiker dan de huidige draadloze access points/routers
- de meeste draadloze routers bevatten ook meerdere lan-poorten (meestal 4 à 5 bij de consumentenversies)
- lubuntu is inderdaad wel geschikt voor oudere systemen, maar blijft dit ook zo? Ik ben een tijdje aan het experimenteren geweest met Ubuntu tot een recente update ook teveel bleek voor mijn "oude" pc.
 
bedankt voor je snelle reactie,
-klopt, na wat rekenwerk gister, zie ik dit ook in
-ik heb hier naar gezocht, en ik zit nu te denken over de volgende: http://www.google.nl/products/catal...a=X&ei=oeVhUMDzEsiw0QXdgoGgAw&ved=0CGAQ8wIwAA, waarna ik de routerfunctie uit moet zetten.Ik vraag me wel af of ik een router met wifi ook makkelijk uit kan zetten met een knopje o.i.d., dus niet via software. Anders zit ik nu te denken over een stekker die in het stopcontact kan, en een lankabel, zodat deze het draadloos maakt, maar deze zijn wel veel duurder.
-niet meer relevant, maar ik heb 2 computers met 512 mb RAM, waarvan één 32 en de ander 64 bit, dus naar mijn weten moeten ze het beide goed aan kunnen.
 
Vooraleer ik een verder antwoord kan geven op je vraag, heb ik eerst de antwoorden op mijn vragen nodig. Ik herhaal ze nog even
heb je effectief alleen een bedraad netwerk? Je modem/router voor de internet toegang heeft dus geen wifi? Welk merk en type van modem of router heb je nu? Als je een niet-wifi router hebt, kan je beter kiezen voor een draadloos accesspoint ipv een draadloze router. zie bv. http://www.tplink.com/en/products/details/?categoryid=242&model=TL-WA701ND#spec
Dit laatste is maar een voorbeeld hè. Naast TP-Link, heb je nog Netgear of Dlink die ook access points hebben voor een goede/prijs kwaliteitsverhouding.
 
ik ben nu tot de conclusie gekomen dat een access point met een vaste pc niet handig is i.v.m. stroomverbruik etc. ik zet daarom deze vraag als opgelost, in ieder geval bedankt voor het meedenken aan een oplossing
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan